Alle berichten

Door Jeanet van Zoelen

Kijktips voor vijf fraaie winterse watervogels

Geplaatst op 21 december 2018

Geen tijd gehad tijdens de Kerstvakantie? Ga dan tijdens het weekeinde met de familie op vogelavontuur en zoek één van de vijf fraaiste winterse watervogels van Nederland. Een beleving, die ook nog goed is voor de gezondheid. Nonnetje, brilduiker, grote zaagbek, ijseend en kleine zwaan: hier vindt u ze.

Januari is de tijd van de goede voornemens. Meer bewegen staat er vast op. Combineer het met een duidelijk doel. Uw doel dit jaar: vindt één van de vijf fraaiste winterse watervogels van Nederland.

Vrouwtje en mannetje nonnetje

Nonnetje

Het nonnetje heet nonnetje omdat het mannetje zo’n fraaie verschijning is in de winter: zwarte accenten op een spierwit verenkleed. Dat deed denken aan een non. Het vrouwtje niet, want zij is donkergrijs met en roestbruine kop. Maar goed, ze moet het ermee doen. Zoek nonnetjes op het Markermeer, daar scholen ze ’s winters in grote groepen samen.

Vrouwtjes en mannetje brilduiker

Brilduiker

Ook bij de brilduiker zijn het de mannetjes waaraan de soort zijn naam te danken heeft. Zij hebben een donkergroene kop met een witte vlek tussen oog en snavel, die de ‘bril’ wordt genoemd. Makkelijk te onthouden. De vrouwtjes hebben deze bril niet, maar zijn asgrijs met een bruine kop. Samen met de man herkent u ze wel. Favoriet bij brilduikers zijn open wateren, zoals de randmeren rond Flevoland.

Vrouwtje en mannetje grote zaakbek

Grote zaagbek

De bek van de grote zaagbek ziet er van dichtbij inderdaad uit als een zaag: zaagtanden boven en onder, bij man én vrouw. Gelukkig. Van veraf ziet u dat niet, dus let dan op een langwerpige eend met een opvallend lange, dunne snavel. Mannetjes zijn wit met ’s winters een lichtroze gloed en een zwart-groene kop. Vrouwtjes zijn grijs met een lichtere borst die scherp is afgesneden door de roodbruine kop. Het IJsselmeer is nu een belangrijke pleisterplaats.

IJseenden: twee mannetjes en een vrouwtje (midden)

IJseend

Oe, wat is de ijseend ’s winters mooi! Die lange staart alleen al. Wit met prachtige patronen in zwart en grijs. IJseenden verblijven het liefst ver op zee, dus dit is misschien de mooiste, maar ook de uitdagendste soort om te vinden. Maar, soms drijven ze af naar de kust, zoals bij de Brouwersdam. De ijseend is dan wel weer een van de luidruchtigste eenden. Het mannetje maakt een jodelend geluid, dat van ver te horen is, misschien helpt dat.

Kleine zwanen

Kleine zwaan

Wel driekwart van de wereldpopulatie van kleine zwanen bevindt zich 's winters in Nederland. Ze zijn kleiner dan wilde zwanen of knobbelzwanen, hebben een kortere nek en hebben een geel-zwarte snavel. Ze zijn in de winter bijvoorbeeld te zien langs de Veluwerandmeren.

Ga eens mee op vogelexcursie

Deskundige vogelgidsen nemen u tijdens de excursies van Vogelbescherming mee naar de mooiste vogelkijkplekken van Nederland. Met hun gepassioneerde uitleg ziet en hoort u altijd meer. De meeste excursies zijn gratis.

Iedereen is welkom

De 101 mooiste vogelkijkgebieden

Wie er graag op uittrekt, vindt in deze gids de mooiste gebieden met een grote kans om vogels te spotten. Met kaartjes, fiets- en wandelroutes en beschrijvingen van vogels die onderweg te zien zijn.
Kom langs in onze winkel