Kemphaan / Ruwan Aluvihare Alle berichten

Kemphaan, dandy onder de vogels

Geplaatst op 16 juli 2020

Het aantal kemphanen dat door Nederland trekt, is in een rap tempo afgenomen. Broedgevallen komen zelfs nauwelijks nog voor, terwijl het vroeger een algemene vogel was, net zo talrijk als ganzen nu. En dat is vreselijk jammer, want het zijn ware bezienswaardigheden: in het voorjaar worden de mannetjes spectaculaire dandy’s.

Met bontkraag en Victoriaanse pruik voeren kemphanen onder elkaar schijngevechten uit om de vrouwelijke aandacht te trekken. De kop wordt als een stier naar beneden getrokken en dan voeren ze charges uit. ‘Kemphanengedrag‘, ook een bekend verschijnsel onder een bepaald type mannen! Hun broedkleed is zeer kleurrijk en divers, een enorm contrast met het vrij onopvallende voorkomen van de vogel in de rest van het jaar.

Nieuwe vogelkijkhut

Ik heb veel mooie kemphanen gezien. Vooral in juli ga ik speciaal op zoek naar ze op bekende plekken in de hoop op spektakel. De perfecte dandy had ik echter nooit gezien, tot vorige week, op een plek waarop ik hem niet onmiddellijk had verwacht.

Ik ging naar de nieuwe vogelkijkhut aan de Praamweg, Oostvaardersplassen. Een goede kijkhut want, in tegenstelling tot de meeste kijkhutten in Nederland kun je de vogels van dichtbij bewonderen en fotograferen.

En daar op het plasje stonden vier kemphanen waarvan één met een nog helemaal gaaf kleed. Het was geen macho, hij sliep het meeste van de tijd, maar gelukkig liet hij zich een paar keer vastleggen in een ietsje meer actieve houding.

Wens in vervulling

Het was een opgave mijn grote lens zo goed en stabiel mogelijk tegen de kijkgaten van de hut te duwen, want de kijkgaten waren niet groot genoeg. Mijn hoop was daarbij dat de vogels min of meer recht tegenover mij zouden komen te staan. Twee van hen, vooral het dominante mannetje met het ‘versleten kleed’ (foto hier direct onder) en de witkop (foto onderaan de tekst) deden dat, maar de dandy bleef enigszins op afstand. Toch was hij voor mij de ster!

Een lang gekoesterde wens is in vervulling gegaan.

Kemphaan / Ruwan Aluvihare Kemphaan / Ruwan Aluvihare

Vele uren spendeert Ruwan Aluvihare jaarlijks in de Nederlandse natuur, vooral op Texel, genietend van de omgeving en… van vogels. Dit jaar deelt hij zijn vogelfoto’s en -verhalen met ons.

Alles over weidevogels

Vogelbescherming stelde factsheets samen op basis van alle onderzoeken in binnen- en buitenland. Gratis, voor iedereen die betrokken is of meer wil weten over weidevogels.