Baardman / Ruwan Aluvihare Alle berichten

De Baardmannen

Geplaatst op 9 december 2022

Nee, niet de bekende natuur-liefhebbende oudjes maar de vogel. Een algemene vogel die je, als je goed luistert, vaak kunt zien. Wat is het mannetje een prachtvogel! De naam is uiteraard zeer goed gekozen door waarschijnlijk bebaarde heren maar het is vreemd: het vrouwtje (en de kinderen) heten ook baardman! De ‘baard’ is bovendien een bakkebaard, maar dat klinkt natuurlijk niet, bakkebaardman.

De baardman is een echte Nederlandse vogel. Dit kleine land, met heel veel rietvelden, herbergt een onevenredig deel van de Europese populatie.

Baardman / Ruwan Aluvihare Baardman / Ruwan Aluvihare

Baardmannen zijn op hun mooist met koud, bewolkt weer in de herfst of vroege winter. Dan lijken vooral de mannetjes licht af te geven. Het is ook de beste tijd om ze te fotograferen. Normaliter zijn ze betrekkelijk ver weg in grote rietvelden te zien, bewegelijk tussen en in het riet of vliegend over je heen. Maar nu zijn ze op veel meer plekken te zien; gretig vretend aan de laatste op de stengels hangende rietzaadjes. En in hun ijver om zich vet te mesten vóór de winter, zijn ze minder schuw.

Baardman / Ruwan Aluvihare Baardman / Ruwan Aluvihare

Baardman-orkest

Lopend langs een rietveld in de Oostvaardersplassen hoorde ik hun zeer karakteristieke geluid; als een zachte elektrische bel klinkende, herhalende, tjrie-trjie. Meerdere vogels roepen dit tegelijk en vaak, het typische baardman-orkest. Ik zocht enkele lange rietstengels; hopend dat zij daarop zouden komen, positioneerde ik mezelf strategisch voor goede foto’s.

Enkele minuten later kwam de groep dichterbij. Er zat laag in het riet een prachtig mannetje bij die nauwelijks zichtbaar was. Langzaam, roepend en hoppend tussen de stengels, klom hij omhoog. En voilà…  hij zat er twee seconden bovenop, vloog naar een andere stengel om weer naar mij te kijken!

Baardman.png / Elwin van der Kolk Baardman.png / Elwin van der Kolk

Vele uren spendeert Ruwan Aluvihare jaarlijks in de Nederlandse natuur, vooral op Texel, genietend van de omgeving en… van vogels. Hij deelt zijn vogelfoto’s en -verhalen met ons.

Wie meer foto's van hem wil zien, kan terecht op Waarneming.nl.

Vogelfotografie is een fantastische hobby. Steeds meer mensen genieten ervan. Dat moet niet ten koste gaan van de vogels. Daarom bevelen we van harte om deze online fotocursus 'Zo ga je verantwoord te werk in de natuur' van PiXFACTORY te volgen.