Winkel Vogelbescherming Zeist Alle berichten

Een leven in de kijker(s)

Geplaatst op 16 april 2019

Er werken bijzondere mensen bij Vogelbescherming. Eén van die bijzondere collega’s is Frans Bergfeld, iemand met heel veel verstand van verrekijkers en telescopen. Hoe dat zo komt? Frans was de winkelmanager die in 1975 begon met de verkoop van de eerste verrekijker. Na 35 jaar in de winkel en een pauze van acht jaar, is hij nu alweer een jaar terug op het oude nest als vrijwilliger.

Hoe het begon

Frans had een technische achtergrond toen hij in de winkel begon. Tot die tijd was het assortiment redelijk beperkt, met vooral stropdassen en veldgidsen. Hij had het idee dat mensen op excursie vast wel een verrekijker konden gebruiken. Die eerste kijker was een mooi instapmodel, een '8 x 40' en kostte toen 90 gulden. Een kennis van de KNMA, die verantwoordelijk was voor de verrekijkers in het leger, was graag bereid om verschillende kijkers te testen. De resultaten werden gepubliceerd in het tijdschrift van Vogelbescherming. Het aanbod in verrekijkers groeide.

Frans Bergfeld Frans Bergfeld

Jaarlijkse verrekijker-actie

Sinds die tijd nam de belangstelling voor kijkers enorm toe. Vogelbescherming stond erom bekend er verstand van te hebben, goede producten te bieden, en ook een goede service. Jaarlijks rond Vaderdag was er een actie met een speciale verrekijker. Eigenlijk een beetje de voorloper van de Meimaand Kijkermaand.

Ook telescopen

Na de kijkers kwamen ook de telescopen in beeld. Een mooie anekdote is het verhaal van de boerenzoon uit de Achterhoek die op een zaterdagochtend naar de winkel kwam. Was is de beste telescoop die jullie hebben? Nou meneer, dat is deze. Prima, doe die dan maar. Heb je ook een statief erbij? En wat is daarvan dan de beste? Nou meneer, dat is dit statief. Prima, doe die er maar bij. En heb je ook een schuiltentje? De beste man is, zeer tevreden, de winkel uitgelopen met een prachtige set aan apparatuur.

Voor ieder budget

Niet iedereen heeft een dergelijk budget beschikbaar. Maar dat vindt Frans het mooie van de winkel van Vogelbescherming: er is een verrekijker voor iedereen. Van een uitstekende kwaliteit instapmodel voor een bescheiden budget, tot een topkijker voor de gevorderde vogelliefhebber of de leden van een Vogelwerkgroep. Met name mensen die enthousiast zijn geworden door een excursie, komen nog steeds graag naar de winkel voor deskundig advies en hulp bij hun keuze.

Bijzondere belevenissen

Als we vragen naar meer bijzondere ervaringen in de winkel, gaat er een schatkist aan verhalen open. Mensen die met de kijker van hun opa langskomen, en vragen of ze die nog kunnen gebruiken. Vaak wel, en het is ook leuk om dan eens in de winkel te vergelijken met de huidige modellen. Die hebben inmiddels een betere beeldkwaliteit, en liggen wat makkelijker in de hand. En ook voor brildragers zijn de moderne kijkers beter geschikt.

Frans kwam er zelfs achter dat hij een Bekende Vogelbeschermer is, toen hij op vakantie in Frankrijk werd aangesproken: Jij werkt toch bij Vogelbescherming? En al heel lang? Ja, inderdaad. Dat bleek een trouwe klant te zijn.

Of het verhaal van die twee oudere dames, die in de winkel kwamen voor een velletje raamstickers. Och meneer, mogen we ook eens even door die telescoop daar kijken? Ja, natuurlijk. Er ging een wereld voor ze open, en ze vertrokken een tijdje later met zowel de stickers als de telescoop.

En wat Frans ten slotte heel erg leuk vond: dat hij de wensen en opmerkingen van de klanten kon meenemen naar de fabrikanten van de kijkers. Door die ervaringen zijn er verschillende verbeteringen en optimalisaties doorgevoerd, en zijn de kijkers nog steeds volop in ontwikkeling.

Frans Bergfeld Frans Bergfeld

Ontmoet Frans in de winkel

Wilt u persoonlijk kennis maken met Frans? Kom dan eens op een dinsdag naar de winkel.

Hij adviseert u niet alleen graag op grond van zijn zeer uitgebreide ervaring, hij is ook zeer benieuwd naar uw ervaringen met vogels en vogels kijken!

Openingstijden winkel

Open van dinsdag t/m vrijdag van 09.30-17.00 uur.
Zaterdag, zondag en maandag is de winkel gesloten.

Winkelnieuws

Blijf op de hoogte van het winkelnieuws! Dan lees je over de leukste en mooiste dingen uit de winkel van Vogelbescherming. Zoals nieuwe producten, activiteiten, tips en mooie ervaringen van ons en/of onze bezoekers. Of een spetterende aanbieding!

Volg het winkelteam

Meimaand Kijkermaand

Begin het buitenseizoen goed! Tijdens de Meimaand Kijkermaand krijg je op alle optiek van ons eigen merk 10% korting. Leden van Vogelbescherming krijgen korting bovenop de ledenkorting. Hét moment om een verrekijker aan te schaffen.

Bekijk de aanbiedingen