Patrijs / Birdphoto Alle berichten

De roep van 21 patrijzen

Geplaatst op 23 maart 2018

Om half 6 ‘s ochtends verzamelen om patrijzen te tellen, hoe gaat dat in zijn werk? Zien in het pikkedonker is lastig, maar luisteren lukt des te beter voordat de rest van het land ontwaakt…

Deze maand is een enthousiaste groep vrijwilligers druk in de weer om patrijzen te tellen in de polder Oude Doorn, bij Almkerk in Brabant. In dit gebied met volop akkerland wordt momenteel hard gewerkt aan een beter leefgebied voor de patrijs, in het kader van het project PARTRIDGE. In de vroege ochtend van 6 maart liep verslaggever Jesper Buursink van Vroege Vogels radio een rondje mee. Het resultaat was voelbaar in het winterse Hollandse landschap. Zeker 21 mannetjes patrijzen lieten zich maar al te graag horen aan heel Nederland.

Verslaggever Jesper Buursink van Vroege Vogels en vrijwillige teller Henk van Diest klaar voor de telling

Patrijzenspektakel

De stille ochtend, een uur voor zonsopkomst, veranderde al snel in een prachtig spektakel van roepende en vliegende patrijzen. Met behulp van geluidsfragmenten werden de mannetjes-patrijzen in het veld uitgedaagd om zich te laten horen. Met succes, want met het broedseizoen in het vooruitzicht moet het territorium natuurlijk goed verdedigd worden. Een zeldzaam en bijzonder tafereel, wat ooit heel gewoon was in ons land.

Maatregelen voor ieder seizoen

In Oude Doorn worden maatregelen getroffen om de patrijs, die qua aantallen angstaanjagend hard achteruitgaat in Nederland, het jaar door te helpen. Bijvoorbeeld door het aanleggen van veilige broedplekken, beschutting tegen roofdieren en koude winters, bloemenvelden die zorgen voor voldoende insecten, bladgroen en zaden als voedsel voor de patrijs. Niet alleen de patrijs, maar ook andere akkervogels, insecten, dieren en planten profiteren hiervan. Het doel van PARTRIDGE is dan ook om de biodiversiteit in alle voorbeeldgebieden met 30% te verhogen in vier jaar tijd. Met het tellen van de patrijzen wordt in de gaten gehouden hoe succesvol de maatregelen zijn.

Roep instrument patrijzen In de aanslag met het roepinstrument Roep instrument patrijzen
Groep vrijwilligers Groep vrijwilligers en medewerkers van Brabants Landschap na de telling Groep vrijwilligers

PARTRIDGE project

Organisaties uit Nederland, België, Duitsland, Schotland en Engeland werken samen aan het PARTRIDGE project. In tien voorbeeldgebieden, verspreid over de vijf deelnemende landen, worden betere leefomstandigheden gecreëerd voor de patrijs. Het doel is om de achteruitgang van de patrijs in Europa te stoppen en 30% meer biodiversiteit te realiseren. Een belangrijk onderdeel is het uitwisselen van kennis met boeren, jagers, natuurbeschermers en beleidsmakers door heel Europa. Zo werken we toe naar duurzame akkerbouw met behoud van natuur. Lees op onze PARTRIDGE pagina meer over dit project.

Logo PARTRIDGE Logo PARTRIDGE

PARTRIDGE project

Lees hier alles over het internationale PARTRIDGE project. Bloemenblokken, keverbanken en patrijzenhagen zorgen ervoor dat akkervogels zoals de patrijs niet uitsterven in Europa.