Roodborst, koolmees, pimpelmees / Shutterstock Alle berichten

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming

De oogst van 15 jaar tuinvogels tellen

Geplaatst op 18 januari 2018

Jaarlijks tellen tienduizenden mensen de vogels in hun tuin, allemaal tegelijk in één weekend, al 15 jaar lang. Dat is de Nationale Tuinvogeltelling van Vogelbescherming Nederland en Sovon Vogelonderzoek. Wat heeft dat tellen nou opgeleverd in al die jaren?

Tuinen zijn ontzettend belangrijk voor vogels om de winter te overleven, dat is het eerste wat we leren van de Tuinvogeltelling. Waar mensen steeds meer ruimte innemen, wordt het leefgebied van veel vogels en andere soorten kleiner. Daar kunnen we dus iets voor teruggeven: een natuur- en vogelvriendelijke tuin.

Recordaantallen

Dat bleek bijvoorbeeld tijdens de strenge winter van 2013 toen ons land in de ban was van de Elfstedenkoorts. Er werden tijdens de Tuinvogeltelling recordaantallen grote bonte spechten en vinken geteld, wel twee keer zoveel als gebruikelijk. Het is in tuinen net wat warmer en er is net wat meer eten te vinden en daar maken vogels dankbaar gebruik van.

Grote bonte specht / Koos Dansen Grote bonte specht / Koos Dansen

Groen is gezond!

Ten tweede mogen we best zeggen dat de Tuinvogeltelling heeft bijgedragen aan alle aandacht die er inmiddels is voor het belang van een groene leefomgeving. De trend is zich aan het keren: van een tuin vol stenen, naar een tuin vol leven. Zelfs de Gezondheidsraad adviseert om het groen in steden uit te breiden. Het verband tussen natuur dichtbij en de (geestelijke) gezondheid is overduidelijk bewezen.

Groot gedachtegoed

Nu was die groene beweging waarschijnlijk ook best op gang gekomen zonder de Tuinvogeltelling. Maar 15 jaar geleden was de gedachte dat groene dorpen en steden belangrijk zijn voor dieren én mensen nog best nieuw. Door tuinvogels te tellen, staan mensen even stil bij de schoonheid en de waarde van (stads)natuur. Zo klein kan een groot gedachtegoed dus beginnen: met een roodborst in een achtertuin of een pimpelmees aan een vetbolletje op het balkon.

Roodborst / Nathalie Bruynen Roodborst / Nathalie Bruynen

Opzienbarende wending

Ten derde zijn er natuurlijk heel erg veel gegevens verzameld. Al die tellingen samen laten in de loop der jaren veranderingen zien. Een opzienbarende en tegelijkertijd alarmerende wending is bijvoorbeeld de afname van de spreeuw van de 3e plek tijdens de allereerste Tuinvogeltelling in 2003 naar een plek buiten de top 10 in 2016. Niet voor niets was 2014 het Jaar van de Spreeuw, met veel onderzoek naar deze soort.

Merel / Elwin van der Kolk Merel / Elwin van der Kolk

Doet u mee?

Doe dus mee! Help uw tuinvogels de winter door, stuur uw telling in en geniet van die mooie vogels die zo dichtbij wonen. En: maak al uw kennissen ook enthousiast, want die groene beweging kan nog best een duwtje in de rug gebruiken.

Veel gestelde vragen.

1. Waarom laat die grote bonte specht / sperwer / andere bijzondere vogel die áltijd in mijn tuin zit zich nu nét tijdens de Tuinvogeltelling niet zien?!
    -> Begin met tellen op het moment die bijzondere vogel zich vertoont! Als u dan het half uur tellen laat ingaan, zit hij er zeker bij.
  2. Mijn buurman telt mee, maar kan nog geen kauw van een koolmees onderscheiden. Wat nu?
    -> Dat is fantastisch! Weer iemand erbij die blij wordt van vogels en natuur! Misschien een idee om samen te tellen? Als hij de plank een keer helemaal misslaat, is dat trouwens niet erg. Overduidelijke fouten worden automatisch uitgefilterd en kleine foutjes verdwijnen in de enorme hoeveelheid tellingen die wordt ingestuurd.
  3. Moet ik mannetjes en vrouwtjes apart doorgeven?
    -> Nee hoor, man of vrouw, bij de Tuinvogeltelling zijn alle vogels gelijk!

Web-app MijnTuinvogeltelling

Meedoen met de jaarlijkse Nationale Tuinvogeltelling wordt nog leuker met web-app MijnTuinvogeltelling. De web-app helpt je de meest voorkomende tuinvogels van Nederland te herkennen. En maakt het invoeren van je telling tijdens dat weekend nog makkelijker!

Lees over de gratis web-app