Flamingo / Shutterstock Alle berichten

Zoutpan op Malta in veilige handen

Geplaatst op 5 september 2018

Positief vogelnieuws vanuit Malta. Een voor trekvogels en flamingo’s belangrijk wetland met zoutpannen is overgedragen aan BirdLife Malta. De vogels zullen er vanaf nu definitief een veilige haven vinden. Heel fijn, want veiligheid is voor trekvogels een schaars goed op Malta.

Een lichtpuntje voor de trekvogels die Malta als tussenstop naar of van Afrika gebruiken. Deze maand is Salina Park, een belangrijk vogelgebied van 15,4 hectare met wetlands en zoutpannen, overgedragen aan BirdLife Malta (onderdeel van BirdLife International, waar ook Vogelbescherming partner van is). De natuur in het gebied zal worden hersteld en Salina Nature Reserve is dus vanaf nu beter beschermd.

Oase in een jagerswalhalla

Dat is ook hard nodig, want Malta staat er niet goed op in Europa. Op weinig plekken in de Middellandse Zee is de jachtdruk op trekvogels zo groot en de biodiversiteit zo laag. Trekvogels worden er massaal uit de lucht geknald. Zelfs beschermde trekvogels leggen vaak het loodje, omdat veel jagers alle regels aan hun laars lappen.

Elk jaar weer reizen daarom tientallen vogelbeschermers (ook uit Nederland) af naar Malta om tijdens de vogeltrek de jagers in de gaten te houden en zo illegale jacht te voorkomen. Een strikt beschermd gebied als Salina Nature Reserve is daarom zeer welkom voor vogels om rust te vinden en veilig te zijn op hun lange tocht naar Afrika.

Salina nature reserve op Malta / BirdLife Malta Salina Nature Reserve (bron: BirdLife Malta) Salina nature reserve op Malta / BirdLife Malta

Ook belangrijk voor Nederlandse trekvogels

Nederlandse trekvogels zijn tijdens hun reis naar het zuiden afhankelijk van plaatsen waar ze kunnen rusten en eten. Zoutpannen in Zuidwest-Europa en Noord-Afrika zijn daarom belangrijke rustplaatsen voor vogels als de kluut, lepelaar en rosse grutto. Maar net als op veel andere plekken werden ook de zoutpannen van Malta bedreigd doordat de productie van zout niet meer winstgevend is. Gelukkig kan Salina Nature Reserve met subsidie van de EU helemaal worden hersteld en is deze zilte vogeloase nu in veilige handen.

Lees hier meer over andere zoutpannen in het Middellandse Zee-gebied die mede zijn opgeknapt met geld van leden van Vogelbescherming.

Zoutpan Montenegro bedreigd door projectontwikkelaar

Terwijl er in West-Europa en Noord-Afrika zoutpannen worden hersteld en beschermd, zijn er ook nog steeds zoutpannen die ernstig bedreigd worden. Zo wil een projectontwikkelaar in Montenegro de voor vogels zeer belangrijke zoutpannen van Ulcinj Salina het liefst omvormen tot een luxueus resort. Help dit te voorkomen en teken deze petitie.

Vogelbescherming internationaal

Veel vogels zijn trekvogels. Om ze goed te kunnen beschermen zijn wereldwijd sterke natuurorganisaties nodig. Vogelbescherming werkt samen met BirdLife Partners langs de trekroute en ondersteunt ze waar nodig.

Ons internationale werk

Vogelgids

Wil je meer weten over de soorten uit deze vogelles of over andere vogels die in Nederland voorkomen? In de webshop van Vogelbescherming zijn veel goede boeken, voor beginners en gevorderde kijkers, verkrijgbaar. Maar je kunt ook gewoon in onze online vogelgids kijken.

naar de vogelgids