Pestvogel / Ruwan Aluvihare Alle berichten

Zo dicht bij een pestvogel te zijn

Geplaatst op 21 januari 2020

Vele uren spendeert Ruwan Aluvihare jaarlijks in de Nederlandse natuur, vooral op Texel, genietend van de omgeving en… van vogels. Komend jaar deelt hij zijn vogelfoto’s en -verhalen met ons.

De schitterende pestvogel is een zeldzame maar regelmatige wintergast in Nederland. In de Middeleeuwen dacht men dat deze vogel de pest met zich mee bracht. Zo is de soort aan zijn —  onfortuinlijke en onverdiende — naam gekomen. De Engelse naam, Bohemian Waxwing vind ik passender.

Pestvogel / Ruwan Aluvihare Pestvogel / Ruwan Aluvihare

De tropisch aandoende kleurenrijkdom van de pestvogel maskeert zijn oorsprong uit het verre en koude noorden, tot aan Siberië. Als daar, tijdens de noordse winters, voedsel te schaars wordt, vliegen soms grote groepen naar het zuiden om bessen zoals die van de lijsterbes, Gelderse roos en liguster te eten. Zij wisselen de fruithapjes af met insecten die zij op mooie dagen behendig in de vlucht vangen. Zij zijn meestal niet schuw en binnen de bebouwde kom te vinden.

Deze foto’s  heb ik in het dorp Oosterend, Texel genomen. Twee vogels waren te zien in bomen langs een straat. Zij doken ineens een privétuin in. Er was een gat in de heg en ik keek erdoorheen en zag een vogel rozenbottels aan het plukken pal voor mij. Ik schoof mijn lens door het gaatje en begon foto’s te maken. Het was prachtig zo dicht bij een pestvogel te zijn.

Vleugels open

Op een gegeven moment kon een vogel een rozenbottel niet bereiken zonder eventjes een kolibrie te spelen. Ik stelde snel een zeer korte sluitertijd in om hem met zijn vleugels open te vangen, wachtte tot hij in de lucht was en schoot meerdere foto’s. Het geluk was dat ik hem schuin van achteren kon fotograferen zodat de bijzondere details op de vleugels zichtbaar zijn. Vooral het flinterdunne rode borduurwerk (de rode ‘was’ van een stempel in de Engelse naam) in combinatie met de gele en witte markeringen, is wonderlijk.

Omdat hij wist dat ik er was, hield hij mij met een schuin oog in de gaten. Zodoende kon ik een once in a lifetime- foto maken van een van de mooiste vogels die je in Nederland aan kunt treffen.

Pestvogel / Ruwan Aluvihare Pestvogel / Ruwan Aluvihare