Brilduiker / Ruwan Aluvihare Alle berichten

Het mooiste ‘park’ van Nederland

Geplaatst op 7 februari 2022

Ten zuiden van Zandvoort ligt het mooiste park van Nederland, de Amsterdamse waterleidingduinen. ‘Park’ noem ik het, omdat het door de mens is vormgegeven, met tientallen beekjes van glashelder water; met meertjes en watervalletjes in een wonderschoon duinlandschap. Het Nederlandse Alhambra! Het is ook een bijzonder vogelgebied.

De Waterleidingduinen zijn een door Waternet beheerd stukje Amsterdam van waaruit de Amsterdammer sinds 1853 van schone drinkwater wordt voorzien. Veel vogelaars gaan er kijken en er worden dan ook vaak zeldzaamheden gespot, bijvoorbeeld de waterspreeuw van een van mijn eerdere blogs. Bovendien kun je hier tijdens de wintermaanden bijzondere eenden aantreffen die, hoewel niet zeldzaam, moeilijk zijn te fotograferen.

Zo ook deze brilduikers. Prachtige eenden die meestal op afstand blijven, maar hier krijg je een kans. Daarom heb ik het mooie laatste weekend van een grauwe januari-maand geheel in dit park doorgebracht.

Brilduiker / Ruwan Aluvihare Brilduiker / Ruwan Aluvihare

Oplettende man brilduiker

Ik zag drie foeragerende brileenden op het meertje naast de Paradijsweg (!). Vanachter een rietkraag probeerde ik ze te fotograferen, maar ze hadden mij meteen door – en zwommen iets verder weg. Ik was redelijk tevreden, maar liep het meer rond om ze aan de andere kant op te vangen.

Omdat daar geen beschutting was, ging ik rustig aan de rand van het water op het gras zitten. Een plek vinden was niet makkelijk, de kolonie aalscholvers had de boel helemaal ondergepoept. Ik had bijna continu ‘contact’ met het mannetje brilduiker die mij voortdurend in de gaten hield.

Brilduiker / Ruwan Aluvihare Brilduiker / Ruwan Aluvihare

De clou van vogelfotografie

Na een half uur zag ik het mannetje nieuwsgieriger worden. Hij was inmiddels overtuigd dat ik geen gevaar vormde. Ineens kwam hij regelrecht op mij af en bekeek mij uit verschillende hoeken. Het duurde maar even, genoeg voor een foto.

‘Mission accomplished” zei ik tegen de aalscholver die boven mij zat! Ik hoopte dat de brilduiker ging baltsen, een reële mogelijkheid, want dat doen ze al in de winter. Maar helaas, de man zwom weer terug naar het vrouwtje. Je kunt ook niet alles hebben. Wederom; geduld en rust, dat is de clou bij vogelfotografie!

Vele uren spendeert Ruwan Aluvihare jaarlijks in de Nederlandse natuur, vooral op Texel, genietend van de omgeving en… van vogels. Op deze website deelt hij zijn vogelfoto’s en -verhalen met ons.

Wie meer foto's van hem wil zien, ook van de zeekoet, kan terecht op Waarneming.nl.

Vogelfotografie is een fantastische hobby. Steeds meer mensen genieten ervan. Dat moet niet ten koste gaan van de vogels. Daarom bevelen we van harte om deze online fotocursus 'Zo ga je verantwoord te werk in de natuur' van PiXFACTORY te volgen.

Vogels kijken: spanning én ontspanning

Buiten zijn en genieten van je omgeving, de schoonheid van vogels en het bijzondere van hun gedrag gecombineerd met onverwachte natuurmomenten en de vraag of het lukt om een favoriete soort te ontdekken.