Tuin / Wil Leurs Alle berichten

Tuinbelevenissen in Friesland

Geplaatst op 25 september 2018

Wil Leurs heeft veel ideeën voor zijn tuin in Friesland. Hoe gaan die uitpakken? Hij neemt u de komende tijd op sleeptouw. Hij deelt zijn successen, blunders, mooie momenten en geeft tips voor uw eigen tuin.

Ik ben Wil Leurs, geboren in Ankeveen, een klein dorpje onder de rook van Amsterdam. In het laagveengebied rond het dorp waar legakkers met rietkragen worden afgewisseld door meertjes, is mijn liefde voor natuur ontstaan. Als klein mannetje was ik vaak te vinden in de Ankeveenseplassen of het Naardermeer. Altijd op ontdekkingsreis naar spannende en mooie natuurbelevenissen, zoals mijn eerste waarneming van het woudaapje.

Tuin vijver / Wil Leurs Wil Leurs bij de wijkvijver Tuin vijver / Wil Leurs

Oase op postzegelformaat

Mijn vrouw en ik kochten ons eerste huis in een nieuwbouwwijk in Weesp. Het perceel grond waar het huis op stond was ongeveer 240 m² groot en grensde aan de wijkvijver. Het werd onze groene oase op postzegelformaat tussen al het beton. Een veilige haven voor insecten en vogels, zelfs een ijsvogel.

Geelgors / Wil Leurs Geelgors / Wil Leurs Geelgors / Wil Leurs

Eeuwenoud landschap

Inmiddels wonen we in Zuidoost-Friesland. Het decor waar onze woning in staat is het coulisselandschap. Heide, vennen, bossen en weilanden wisselen elkaar af in een eeuwenoud landschap. Een landschap dat gelukkig nog rijk is aan vogels. Hier kun je de geelgors nog zijn vijfde van Beethoven horen zingen. Maar ook de goudgele wielewaal wekt ons in de zomermaanden vaak vanuit de walnotenboom in de tuin, met zijn prachtige zang.

Ringmus / Wil Leurs Ringmus / Wil Leurs Ringmus / Wil Leurs

Biljartlaken wordt bloemenpracht

We kochten het huis met een tuin vol coniferen en kleurige exoten. De coniferenhaag heeft inmiddels plaats gemaakt voor een traditionele veekering, bestaande uit meidoorn, sleedoorn, Spaanse aak en krent. Perfect voor de ringmussen en huismussen om in te schuilen als de sperwer op rooftocht is. Het biljartlaken van een grasveld in de voortuin is nu een veld met wilde inheemse bloemen. Beter.

Grauwe vliegenvanger / Wil Leurs Grauwe vliegenvanger / Wil Leurs Grauwe vliegenvanger / Wil Leurs

Kunnen er nóg meer soorten broeden?

In de zeven jaar die we hier wonen is er veel veranderd aan de tuin. Maar er kan meer! We zien nu al de positieve effecten op de vogelsoorten die in onze tuin zijn komen broeden: bonte en grauwe vliegenvanger, huis- en boerenzwaluw, huis- en ringmus en spotvogel. In totaal broeden ieder jaar gemiddeld wel 20 soorten in de tuin! Zou dat aantal nog toenemen als we onze tuinplannen verder uitwerken? Ik ben benieuwd.

Bosanemoon / Wil Leurs Bosanemoon Anemone nemorosa / Wil Leurs Bosanemoon / Wil Leurs
Boerenkrokus / Wil Leurs Boerenkrokus Crocus tomassinianus / Wil Leurs Boerenkrokus / Wil Leurs

Tuintips voor dit najaar

Ik wil u de komende tijd graag mee nemen op onze tuinbelevenissen en u misschien wel op leuke ideeën of inzichten brengen voor uw eigen tuin. Mijn tuintips voor dit najaar:

• Tuinieren is vooruit denken, als u in het voorjaar bloeiende bolgewassen wil, zoals krokussen en narcissen, dan is het zaak die in de herfst aan te schaffen. Veel kwekers bieden ze al vanaf september aan. Ik zelf ben erg gecharmeerd van de boerenkrokus, Crocus tommasinianus en bosanemoon, Anemone nemorosa. Soorten die soms al in februari maar zeker in begin maart bloeien en erg in trek zijn bij vroege (wilde) bijtjes. Koop altijd biologische bollen!
  • Bladafval een winterlang laten liggen in de borders is voor vogels, zoals de merel en de zanglijster, erg belangrijk. Tussen het blad gaat veel leven schuil waar de vogels van kunnen profiteren. Maar ook de planten krijgen zo wat extra voeding en worden beschermd tegen strenge vorst. Het blad eind februari weghalen is echt vroeg genoeg.

Web-app MijnTuinvogeltelling

Meedoen met de jaarlijkse Nationale Tuinvogeltelling wordt nog leuker met web-app MijnTuinvogeltelling. De web-app helpt je de meest voorkomende tuinvogels van Nederland te herkennen. En maakt het invoeren van je telling tijdens dat weekend nog makkelijker!

Lees over de gratis web-app