Huismussen / Agami - Wil Leurs Alle berichten

Klimop: vergeten en onderschat

Geplaatst op 30 oktober 2018

Kent u het concept vergeten groenten? Zo ook in de tuin zijn er ‘vergeten’ planten. Soorten die flink worden onderschat en weer eens in de schijnwerpers moeten. Planten die enorm bijdragen aan de tuinnatuur en ons tuinplezier. Een van die zwaar onderschatte tuinplanten is wat mij betreft de klimop (Hedera helix).

Toen wij ruim 7 jaar geleden het huis in Friesland kochten, namen we ook de tuinerfenis van de vorige bewoners over. Bij deze tuininboedel zat een zwarte els (Alnus glutinosa). Hij staat bij de oprit en is volledig overwoekerd door een klimop, alleen de kruin van de boom steekt er nog bovenuit. Mijn eerste idee was: snoeien. Maar er moest na de verhuizing natuurlijk van alles gebeuren, met hogere prioriteit, dus de klimop ging op de langebaan en dat werd zijn redding.

Zwarte els met klimop / Wil Leurs Zwarte els met klimop / Wil Leurs
Ransuil / Wil Leurs Ransuil / Wil Leurs

Ransuil knapt een uiltje

Gelukkig, want ik zag in het eerste jaar na onze verhuizing wat voor aantrekkingskracht de klimop had op insecten. Maar ook vogels zoals mussen en mezen, zaten er graag in. Zelfs de ransuil maakt af en toe dankbaar gebruik van de boom. Want het is ’s winters een goede verstopplaats, zo’n lommerrijke boom vol groenblijvende klimop. De ransuil kan er overdag ongestoord een uiltje knappen zonder lastig gevallen te worden door de luidruchtige mussen.

Kortom, mijn negatieve ideeën over de klimop verdwenen door mijn voortschrijdend inzicht. Na 7 jaar zit de klimop nog steeds in de boom en zijn we erg blij dat ik het onzinnige plan hem weg te halen, nooit heb uitgevoerd. Van uitstel kwam gelukkig afstel.

30 verschillende vlinders

Wat maakt de klimop zo’n ideale plant voor insecten? Het is vooral de tijd waarop deze plant bloeit en bes draagt. De bloei start namelijk pas begin oktober en kan doorgaan tot half november. Zweefvliegen, bijen en dag- en nachtvlinders komen erop af. Op een mooie najaarsnacht kunt u wel 30 verschillende nachtvlindersoorten aantreffen rond de bloeiende klimop! Voor dagvlinders, zoals dagpauwoog en atalanta, die als vlinder (imago) de winter ingaan is de klimop van levensbelang. Dankzij de late bloemen kunnen zij nog even flink wat nectar eten voor ze in winterslaap gaan (diapauze).

Dagpauwoog / Agami - Wil Leurs Dagpauwoog / Agami - Wil Leurs

Bessen-schaarste

Voor de vogels heeft de klimop ook veel te bieden. Niet alleen als schuilplaats is de plant geweldig, maar ook als voedselbron. Voor vogels die op najaarstrek zijn is het een bom van eiwitten met al die insecten. Omdat de bessen van de klimop pas eind februari of begin maart rijp zijn, is deze plant voor bes-etende vogels ook belangrijk. Aan het eind van de winter ontstaat er namelijk bessen-schaarste, ware het niet voor de klimop. Merels, vinken, huis- en ringmussen en houtduiven zijn dol op de bessen.

Hedera helix / Agami - Wil Leurs Hedera helix / Agami - Wil Leurs

Tuintip van Wil

Mocht u toe zijn aan een nieuwe schutting, denk er dan eens over om gevlochten betonijzer met klimop te gebruiken als erfafscheiding. Binnen de kortste keren heeft u een prachtige wintergroene schutting waar vogels en insecten erg veel profijt van hebben. Combineer hem met bijvoorbeeld een clematis, die u ook door het betonijzer vlecht, dan heeft u in de zomermaanden wat kleur in de tuin.

Door klimop in uw tuin te zetten kunt u op een vrij simpele manier een klein beetje bijdragen aan het herstel van de biodiversiteit in uw eigen omgeving!

Ook ’n vogelvriendelijke tuin?

De Tuinvogelconsulenten van Vogelbescherming adviseren tegen een klein bedrag (leden krijgen korting) hoe je tuin vogelvriendelijk kan worden ingericht. Zelfs op het kleinste lapje is er van alles mogelijk.

Vind een tuinvogelconsulent in de buurt