Sperwer met heggenmus / Roberto Hofman Alle berichten

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming

Spectaculaire sperwerprooien

Geplaatst op 18 januari 2018

Een sperwer is eigenlijk maar een klein roofvogeltje. Meestal jagen ze dan ook op tuinvogels van formaat mees of mus. Soms pakken ze echter een meer spectaculaire prooi. Fraai te zien op deze foto’s die vogelliefhebbers opstuurden naar Vogelbescherming. Waarschuwing: niet voor tere zielen!

Doet u uw stinkende best voor de vogels in uw tuin? Op zekere dag zal dan een sperwer zijn kans schoon zien en een van úw tuinvogels verschalken. Hmm. Veel mensen die een foto van zo’n gebeurtenis opsturen hebben er gemengde gevoelens over. Aan de ene kant is het wat cru, hoewel roofvogels ook moeten eten. Aan de andere kant gaat het er soms sensationeel aan toe; echt wilde natuur in de achtertuin!

Klein mannetje

Dat een sperwer niet erg groot is, wordt duidelijk op deze foto van een vrouwtje sperwer en een ekster samen op een afgezaagde tak.

Sperwer en ekster / Jelle de Jong Sperwer en ekster / Jelle de Jong Sperwer en ekster / Jelle de Jong

Mannetje sperwer is nog wat kleiner dan het vrouwtje, zo rond de 30 cm., die houdt het vaak bij kleine prooien zoals mussen en mezen. Niet voor niks dat jonge sperwers uit het ei kruipen juist als de mezen uitvliegen! Dit mannetje heeft echter wat groters geslagen, een spreeuw.

Sperwer en spreeuw / Shutterstock Sperwer en spreeuw / Shutterstock Sperwer en spreeuw / Shutterstock

Pontificaal plukken

Vrouwtje sperwer wordt 35 tot 40 cm. groot en kan dan ook forsere prooien aan. Regelmatig zit ze pontificaal op een gazon of binnenplaatsje een turkse tortel te plukken. Ze eet het vlees van de borst, maar ook de organen. De vleugels laat ze vrijwel ongemoeid en ook verplaatst ze haar prooi niet. Op die manier kunt u achteraf redelijk inschatten of een sperwer die bende heeft gemaakt.

Sperwer en turkse tortel / Renate van der weerd Sperwer en turkse tortel / Renate van der Weerd Sperwer en turkse tortel / Renate van der weerd

Opmerkelijk

Nu wat opmerkelijke foto’s. Wat denkt u van dit vrouwtje dat in de lucht is gefotografeerd terwijl ze een houtduif probeert te slaan? Dat is echt een zware duif, die net zo groot of groter is als zijzelf. Ga er maar aan. Of het is gelukt? Dat is niet bekend.

Sperwer en houtduif / M. Peeks Sperwer en houtduif / M. Peeks Sperwer en houtduif / M. Peeks

Dit dan, een kievit, blijkbaar zijn ze tijdens de worsteling in het water terechtgekomen. In open gebieden gebeurt het overigens wel dat sperwers jagen op steltlopers, zoals tureluurs, maar die zijn meestal toch weer een slagje kleiner dan kieviten.

Sperwer en kievit / Jelle de Jong Sperwer en kievit / Jelle de Jong Sperwer en kievit / Jelle de Jong

Ook deze foto is opmerkelijk, niet zozeer vanwege de prooi (een vrouwtje huismus), maar wel omdat mus en sperwer allebei aan de beschermkooi zijn blijven hangen. U ziet het dier bij na denken, wat nu?

Sperwer / Hans Janse Sperwer en huismus / Hans Janse Sperwer / Hans Janse

U zou niet meer in de tuin passen

Ten slotte deze jonge grote bonte specht. Totaal onervaren en geen partij voor een sperwer. Droevig om te zien, maar bedenk dat predatie de zangvogelpopulaties juist stabiel en gezond houdt. U zou niet meer in de tuin passen als álle jonge mezen groot werden. En, die mezen zouden in dat geval ook van de honger bezwijken. Predatie hoort er echt bij, ook in de stadsnatuur.

Sperwer en grote bonte specht / Jan Jongejan - Fotogalerij Sperwer en juveniele grote bonte specht / Jan Jongejan (Fotogalerij) Sperwer en grote bonte specht / Jan Jongejan - Fotogalerij

Zij slaan hun vleugels uit!

En bedenk dat het lot van de knapperds hieronder afhangt van hoeveel vogels hun ouders weten aan te dragen. Nog een paar spechten erbij en zij kunnen hun vleugels uitslaan!

Sperwer / Vogeldagboek Sperwer / Adri de Groot (www.vogeldagboek.nl) Sperwer / Vogeldagboek

Met grote dank aan Roberto Hofman (header) en alle andere fotografen.

Ook ’n vogelvriendelijke tuin?

De Tuinvogelconsulenten van Vogelbescherming adviseren tegen een klein bedrag (leden krijgen korting) hoe je tuin vogelvriendelijk kan worden ingericht. Zelfs op het kleinste lapje is er van alles mogelijk.

Vind een tuinvogelconsulent in de buurt