Roerdomp / Ruwan Aluvihare Alle berichten

Roerdomp: een heimelijke jager

Geplaatst op 13 juli 2022

Een tijger in het lange gras, een luipaard onder een bladerdak en een roerdomp in het riet – allemaal meesters van de stille en heimelijke jacht. De roerdomp is zelfs zo overtuigd van zijn camouflage dat hij niet wegvliegt als hij verrast wordt, maar zich omhoog strekt en stijf houdt. Zijn streperige verenkleed is in deze ‘paalhouding’ bijna niet te onderscheiden van het riet.

Houtblazer

Roerdompen hoor je vaker dan je ze ziet. De karakteristieke baltsroep in het voorjaar, vooral ’s avonds laat, klinkt als een fagot, een houtblazer. Het herhaaldelijke hoe...oep-geluid verraadt zijn aanwezigheid, maar dat betekent niet dat je hem te zien krijgt.

Geduld

Recent heb ik een roerdomp gezien bij Elburg, terwijl ik aan het vogelen was langs de randmeren. Hij nestelde in de buurt van een vogelkijkhut, van waaruit je kan kijken zonder te verstoren. Het voedsel aanvoerende mannetje was af en toe te zien. Hij kwam aanvliegen en dook in het riet om na enkele minuten weer weg te vliegen. Hij streek neer en steeg op op verschillende plaatsen, om de plek van het nest niet te verraden. De twee keren dat ik hem zag, leverden een paar goede foto’s op. De fotomomenten duurden enkele seconden, maar ik moest er steeds ongeveer twee uur op wachten. Geduld inderdaad!

Een meestervisser

Enkele jaren geleden had ik nog meer geluk. Ik kon een foeragerende roerdomp langdurig en van dichtbij observeren, wederom vanuit een kijkhut. Het was koud, het water was bedekt met een laagje ijs. Gedecideerd, met pauzes waarbij hij soms een been in de lucht hield, ging de roerdomp op zoek naar prooi. Zowaar een meestervisser: elke steek in het water was raak. Daarbij bleef zijn lichaam stil, maar zijn nek werd twee keer zo lang. Ik zag hem tientallen kleine visjes en kikkers pakken in korte tijd.

Al krijg je er niet echt contact mee zoals bij sommige andere vogels, het was een genot om deze grote, bijna mythische vogel jagend te mogen aanschouwen.

Roerdomp / Ruwan Aluvihare Roerdomp / Ruwan Aluvihare

Vele uren spendeert Ruwan Aluvihare jaarlijks in de Nederlandse natuur, vooral op Texel, genietend van de omgeving en… van vogels. Hij deelt zijn vogelfoto’s en -verhalen met ons.

Wie meer foto's van hem wil zien, kan terecht op Waarneming.nl.

Vogelfotografie is een fantastische hobby. Steeds meer mensen genieten ervan. Dat moet niet ten koste gaan van de vogels. Daarom bevelen we van harte aan om deze online fotocursus 'Zo ga je verantwoord te werk in de natuur' van PiXFACTORY te volgen.

Vogelkijkhutten kun je gemakkelijk vinden via deze website van Vogelbescherming en Waarneming.

Roerdomp / Ruwan Aluvihare Roerdomp / Ruwan Aluvihare

Vogels kijken: spanning én ontspanning

Buiten zijn en genieten van je omgeving, de schoonheid van vogels en het bijzondere van hun gedrag gecombineerd met onverwachte natuurmomenten en de vraag of het lukt om een favoriete soort te ontdekken.