Koningseider / Markus Varesvuo - Agami Alle berichten

Prachteiders

Geplaatst op 9 september 2021

Uiterlijk telt. Dat hoef je eiders niet uit te leggen, die hebben vooraan gestaan bij het uitdelen. Onze eigen eiders zijn al prachtig, maar de andere drie soorten, de een nog zeldzamer dan de andere, troeven elkaar af in extravagante schoonheid.

In het herfst-nummer van Vogels, dat alle leden van Vogelbescherming krijgen opgestuurd, kunt u genieten van schitterende foto’s van vier eidersoorten. Dankzij fotobureau Agami kunnen we u op deze webpagina een vervolg aanbieden. Nu kunt u bijvoorbeeld ook zien hoe de vrouwtjes zijn ‘gekleed’: veel gecamoufleerder, zoals bij vaak vogelsoorten het geval is. Zo kunnen ze onopvallend op de eieren zitten. Geniet!

Eider vrouw / Markus Varesvuo - Agami Een vrouw eider op het nest is zeer goed gecamoufleerd en levert het fameuze eiderdons. Markus Varesvuo / Agami Eider vrouw / Markus Varesvuo - Agami
Eider / Markus Varesvuo - Agami Eiders zijn forse, zware eenden die toch ook sterke vliegers zijn. Markus Varesvuo / Agami Eider / Markus Varesvuo - Agami
Koningseider /Markus Varesvuo - Agami Omdat ze zo mooi zijn...close up van een man koningseider. Markus Varesvuo / Agami Koningseider /Markus Varesvuo - Agami
Koningseider / Markus Varesvuo - Agami De paarvorming bij koningseiders vindt al in de winter plaats. Markus Varesvuo / Agami Koningseider / Markus Varesvuo - Agami
Brileider / BrianE Small - Agami Brileiders broeden op de toendra van Alaska en Noordoost-Siberië. Brian E Small / Agami Brileider / BrianE Small - Agami
Brileider / Chris van Rijswijk - Agami Ook het vrouwtje heeft een soort veiligheidsbril, en is daardoor goed herkenbaar als brileider. Chris van Rijswijk / Agami Brileider / Chris van Rijswijk - Agami
Stellers eider / Ralph Martin - Agami Een man Stellers eider net za zijn duik naar voedsel, vooral schelpdieren. Die worden onder water al opgegeten. Ralph Martin / Agami Stellers eider / Ralph Martin - Agami
Stellers eider / Markus Varesvuo - Agami Het vrouwtje Stellers eiders heeft op de vleugels ‘spiegels’, vergelijkbaar met die van de wilde eend. Markus Varesvuo / Agami Stellers eider / Markus Varesvuo - Agami
Eider / Markus Varesvuo - Agami Eiders voor de Noorse kust. Markus Varesvuo / Agami Eider / Markus Varesvuo - Agami
Eider / Jari Peltomäki - Agami Het vrouwtje bepaalt met welke man ze paart. Die doen enorm hun best imponerend te zijn. Jari Peltomäki/Agami Eider / Jari Peltomäki - Agami

Vogels kijken: spanning én ontspanning

Buiten zijn en genieten van je omgeving, de schoonheid van vogels en het bijzondere van hun gedrag gecombineerd met onverwachte natuurmomenten en de vraag of het lukt om een favoriete soort te ontdekken.