Videostill Kijkers voor Kijkers Alle berichten

Kijkers voor Kijkers in Kameroen

Geplaatst op 7 maart 2017

Jaap van de Waarde van het Wereld Natuur Fonds heeft verschillende kijkers/telescopen meegenomen uit ons Kijkers-voor-Kijkers-programma naar Kameroen. Daar kregen ze een tweede leven tijdens watervogeltellingen. Hij maakte dit filmpje samen met één van de nieuwe gebruikers, Tsetagho Guilain, student.

Het tweede leven van uw oude kijker

Natuurliefhebbers zijn verknocht aan hun verrekijker. We geven ‘m meestal nog nét geen naam (toch?). Maar een leven zonder kijker? Daar moeten we niet aan denken. Mijn kijker is mijn venster op de wereld van schuwe dieren, caleidoscoop van verwondering of kennis voor bescherming.

Onderzoekers of vrijwilligers in minder welvarende landen zijn minstens zo bevlogen als wij – maar missen vaak een goede kijker om hun werk mee te doen. Herinnert u zich de eerste keer dat u door een kijker keek en opeens middenin de wereld van de vogels zat? Die ervaring, die moeten schoolkinderen in veel landen helaas missen. Daarom zetten wij, naast onderzoek, ook kijkers in voor educatieprojecten.

Vogelbescherming startte Kijkers voor Kijkers in april 2015 – onze vrijwilligers knappen oude kijkers vakkundig op en geven ze een nieuw leven. Afgelopen twee jaar werden al zo'n duizend kijkers professioneel hersteld en ze vervolgens gereed gemaakt voor natuurbeschermingsprojecten van BirdLife International in onder meer Burkina Faso, Marokko, Senegal, Ghana, Kaap Verdië, Indonesië, Myamar, Mongolië en... nu dus ook Kameroen. Meer dan helft van de kijkers is intussen uitgereikt. Dat is maatwerk: we zorgen ervoor dat ze precies bij de goede mensen terecht komen. Lees hier het verslag van hoe het er in Indonesië aan toe ging.

Veel mensen kopen hun nieuwe kijker in de winkel van Vogelbescherming. Daar krijg je immers een goed advies. Bovendien wordt de winst van de winkel rechtstreeks ingezet voor de bescherming van vogels. Veel mensen doneren hun oude kijker aan het Kijkers-voor-kijkers programma en daar zijn wij én vogels wereldwijd ontzettend blij mee!

Heeft u er ook één die u wilt doneren? Kijk dan hier hoe dat moet.

Film en montage: © Jaap van de Waarde / Vogelbescherming Nederland