Grote bonte  specht / Sacha Bijkerk - Fotogalerij Alle berichten

Gebruik géén plakstrips bij bestrijding eikenprocessierups

Geplaatst op 15 mei 2020

De wanhoop nabij plakken gemeenten en burgers dit eikenprocessierups-seizoen brede plakstrips om bomen, in de hoop dat de rupsen eraan blijven kleven en doodgaan. Doe dat niet! Het maakt de overlast erger en doodt onnodig vogels en andere dieren.

Het lijkt een simpele oplossing voor het probleem van de eikenprocessierupsen: folie om de boom wikkelen, lijm erop en die rotrupsen blijven vastplakken en gaan dood. Geen jeukbulten meer, iedereen blij. Maar: zo werkt het niet. Als de rupsen in nood zijn, gaan ze juíst de brandharen afschieten die jeuk, bultjes, blaasjes, rode opgezwollen ogen, moeite met slikken en kortademigheid veroorzaken. Het werkt averechts.

(Lees ook het interview met Silvia Hellingman, die al jaren onderzoek doet naar eikenprocessierupsen.)

grootoorvleermuis / Elwin van der Kolk grootoorvleermuis / Elwin van der Kolk

Afschuwelijk bijeffect voor vogels en andere dieren

Een afschuwelijk bijeffect van de lijmbanden, is daarnaast dat andere dieren er ook aan blijven plakken en verhongeren. Denk aan de vele vogelsoorten die leven op boomstammen, zoals spechten, mezen, roodborstjes, boomklevers en boomkruipers. Als ze zich niet kunnen losrukken, sterven ze een langzame dood. Hetzelfde geldt voor vleermuizen en de vele insecten die op bomen leven, waarvan een deel juist zorgt voor natuurlijk bestrijding van eikenprocessierupsen.

Gebruik géén plakstrips, help natuurlijke vijanden

Vermijd dus met het gebruik van plakstrips bij de bestrijding van eikenprocessierupsen en haal ze weg waar ze al zijn aangebracht. Vogels, vleermuizen en insecten zijn natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups, dus die moeten we ondersteunen, niet doden! Gebruik daarom ook geen gif dat andere insecten en dieren doodt, maar zet in op een rijke natuur waarbij de soorten elkaar in evenwicht kunnen houden.

Foto bovenaan: grote bonte specht van Sacha Bijkerk, Vogelfotogalerij. Plak ze niet vast aan de boom, laat ze leven!