Bonte tapuit / Ruwan Aluvihare Alle berichten

Een mooie vogel op een lelijke plek

Geplaatst op 13 december 2021

Af en toe raakt een tapuit uit verre oorden de weg kwijt en belandt in Nederland. Meestal kiest zo'n vogel voor een onooglijk plek die het meest lijkt op hun normale stenige habitat, zoals een bouwplaats of een hoop grond of stenen. Onlangs werd zo op Texel op het parkeerterrein bij paal 17 een bonte tapuit waargenomen.

De bonte tapuit is een vogel uit zuidoostelijk Europa en verder weg richting Azië. Ze overwinteren in het oostelijk deel van Afrika. Waarschijnlijk was de vogel van de parkeerplaats eerder al op het strand bij De Koog gezien, maar pas later wist de vogelaar dat het om een zeldzaamheid ging. Daarna was de vogel een tijdje onvindbaar, een teleurstelling voor de uitmuntende Texelse vogelaars die zelden iets missen!

Maar toen kwam er toch nieuws. Het is een mooie vogel, dus ik ging eropaf. Bovendien was dit jonge vrouwtje heel tam. Ondanks de vele aanwezige vogelaars was zij van dichtbij te bewonderen. Bewegelijk was zij aan het foerageren, met soms een fikse regenworm die in de lengte werd ingeslikt.

Bonte tapuit / Ruwan Aluvihare Bonte tapuit / Ruwan Aluvihare

Focussen

Omdat zij steeds op een lelijke tegelhoop zat, heb ik geprobeerd haar vliegend te fotograferen, wat af en toe lukte. Het was razend moeilijk, ze was steeds binnen 0.1 seconde uit het camerabeeld. Mijn doel was om ook de gespreide staart vast te leggen, een van de kenmerken om tapuiten van elkaar te onderscheiden.

Hoewel tevreden met het resultaat ging ik de tweede dag weer, maar dit keer net voor zonsondergang in de hoop dat het rustiger zou zijn. Ik was alleen en spotte haar op een grassig deel van het terrein. Ik hurkte en bleef stil. Binnen een half uur kwam zij, hippend, af en toe pauzerend, twee keer naar mij toe. Zelfs zo dichtbij dat mijn lens niet meer kon focussen! Het leek puur nieuwsgierigheid, omdat ze na de inspectie verder wegvloog.

bonte tapuit / Ruwan Aluvihare bonte tapuit / Ruwan Aluvihare

Volwassen man

De spectaculairdere volwassen man, de bonte tapuit, heb ik in 2013 in Egypte gefotografeerd, waar deze soort overwintert.

Vogels kijken: spanning én ontspanning

Buiten zijn en genieten van je omgeving, de schoonheid van vogels en het bijzondere van hun gedrag gecombineerd met onverwachte natuurmomenten en de vraag of het lukt om een favoriete soort te ontdekken.