Alle berichten

Beter leven keurmerk zuivel goed voor boerenlandvogels

Geplaatst op 18 april 2019

Mooi nieuws voor de boerenlandvogels deze week: steeds meer melkveehouders en ketenpartijen maken afspraken die het leven van boerenlandvogels zoals kievit en grutto aangenamer moeten maken. Het vernieuwde Beter Leven Keurmerk 1 ster voor zuivel springt daarbij het meest in het oog. Samen met Stichting Natuur & Milieu is inhoudelijk invulling gegeven aan de duurzaamheidscriteria van het Beter Leven keurmerk.  Waar voorheen werd gekeken naar het dierenwelzijn wordt sinds kort ook gecontroleerd of melkveehouders rekening houden met natuur en milieu en de daaraan gekoppelde biodiversiteit. Vogelbescherming Nederland  vindt het een waardevolle aanvulling op de al bestaande natuurvriendelijke zuivelproducten.

Bij Jumbo in het zuivelschap

Beter Leven Keurmerk 1 ster voor zuivel richt zich op de reguliere supermarkten en is een aanvulling op de vogelvriendelijke producten die al zijn voorzien van het logo van Vogelbescherming Nederland. Jumbo heeft deze eerste maanden de primeur: Beter Leven Keurmerk 1 ster voor zuivel is inmiddels te vinden in ieder zuivelschap van deze winkelketen.

Nieuwe normaal

Vogelbescherming Nederland is blij met deze nieuwe stap richting het behoud van de Nederlandse boerenlandvogels en blijft zich er voor inzetten dat zuivel die wordt geproduceerd met oog voor deze soorten het nieuwe normaal wordt.

Vogelvriendelijke zuivel wijzer

Om mensen inzicht te geven in hoe vogelvriendelijk de verschillende zuivelinitiatieven zijn heeft Vogelbescherming Nederland een aantal producten op een rij gezet en gewaardeerd in minimaal 1 en maximaal 5 kieviten, waarbij het aantal stijgt naarmate men meer doet voor boerenlandvogels. Bij toekenning van deze score is alleen gekeken naar criteria voor biodiversiteit.

Meer informatie over vogelvriendelijke zuivel

Factsheets weidevogels

Vogelbescherming heeft een reeks factsheets over weidevogels en weidevogelbeheer gepubliceerd voor boeren, terreinbeheerders, vrijwilligers en andere betrokkenen.

download pdf's