Grote lijster

Mistle thrush, Turdus viscivorus - Vliegenvangers (Muscicapidae)

Parkachtige bossen, bosranden en heiden zijn typische plaatsen om grote lijsters aan te treffen. Deze vogels zoeken graag naar voedsel op open plekken in bossen en op graslanden. Op plaatsen waar deze naast elkaar voorkomen is de grote lijster het talrijkst. De merelachtige zang - maar dan veel harder - bestaat uit korte strofen, steeds als de vogel op gang lijkt te komen wordt het lied weer afgebroken. Ze zingen al vroeg in het jaar, vanaf januari en soms zelfs december. Grote lijsters zijn schuwe vogels.

Tekening lijkt enigszins op een zanglijster, maar de grote lijster is veel groter en bleker en de vlekken op de onderzijde zijn ronder. Hij heeft daarnaast lichte ondervleugels en een lichtere koptekening, met een lichtere bruingrijze oorstreek en zijhals. Staat meer rechtop. Vrij lange staart met witte hoekjes.

Zang lijkt op merel, maar luider, rollender en eenvoudiger. Roep een harde ratel.

Broedt vanaf eind maart. Heeft meestal 2 legsels van 3-5 eieren. Broedduur: 13-15 dagen. Grote lijsters broeden vaak hoog in bomen. Groot komvormig nest van plantaardig materiaal bijeengehouden door modder. De jongen zitten 12-15 dagen op het nest. Als ze zijn uitgevlogen worden ze nog 12-15 dagen door de ouders verzorgd.

Grote lijsters broeden hoog in loofbomen. Graslanden (weilanden met koeien, parken, het gazon in de tuin) worden door een grote lijster graag bezocht om te foerageren. Ze houden van regenwormen.

Vooral regenwormen. Bij het voedsel zoeken houden ze regelmatig de kop schuin, net als andere lijsters, om met één oog naar de bodem te kijken en met het andere de lucht in de gaten te houden om te kijken of er niet bijvoorbeeld een havik op ze op af komt. Naast regenwormen eten ze ook slakken, kevers en andere ongewervelden. In de herfst en winter eten ze ook bessen en zaden.

De soort is gedeeltelijk standvogel, maar trekt ook. Vogels uit Noord-Europa zwerven uit over Frankrijk (waar de Nederlandse vogels terecht komen), het Iberisch Schiereiland en het Middellandse Zeegebied. Najaarstrek van half september tot half november. De voorjaarstrek begint al tussen eind februari (zachte winters) of half maart (als het koud is) en duurt tot ongeveer eind april.

vrij talrijke broedvogel | gedeeltelijk wegtrekkend | doortrekker en wintergast in vrij groot aantal

De aantallen grote lijsters lopen terug, na een piek rondom 1995. Ook aantallen grote lijsters in de winter laten een neergaande trend zien.

Aantal broedparen 13.000-17.000 (in 1998-2000)
Geschat maximum aantal overwinteraars/doortrekkers vrij klein aantal

Zijn al vroeg in de winter te horen. Grote lijsters ontbreken in grote open en bijna boomloze gebieden in West- en Noord-Nederland.

De grote lijster komt voor van Noord-Scandinavië tot aan de Middellandse Zee.

Kleinschalige cultuurlandschap en bosrijke delen van de hogere zandgronden tellen de grootste aantallen grote lijsters. Ze zijn gevoelig voor strenge winters, dan zakt de stand in. Sinds ongeveer 1995 nemen de landelijke aantallen af. Het verlies van voedselgebieden zal daarbij meespelen. Op de plekken waar de soort het meest voorkomt zijn vele graslanden te droog of zijn boeren maïs gaan telen.

Vogelbescherming geeft veel voorlichting over tuinen en erven vogelvriendelijk kunnen worden ingericht. Veel soorten zoals de lijsterachtigen kunnen daarvan profiteren.

Beschikt u over een grote tuin of erf, of maakt uw tuin deel uit van een complex van tuinen, zorg voor veel variatie, waaronder ook bomen, zodat er broedplekken aanwezig zijn. Maai het gazon niet te vaak en zaai verschillende grassoorten in. Het gazon wordt daardoor rijker aan insecten, wormen en slakken: het lievelingskostje van de grote lijster.

De grote lijster is een beschermde inheemse diersoort. Net als alle andere vogels die van nature in het wild in Nederland voorkomen zijn grote lijsters beschermd op grond van de Europese Vogelrichtlijn. De bescherming van de grote lijster is in Nederland geregeld in de Flora- en faunawet.

De Flora- en faunawet bevat een aantal verboden handelingen die van toepassing zijn op alle inheemse vogels, waaronder de grote lijster. Deze verboden gelden in heel Nederland. De wet verbiedt:

De Flora- en faunawet biedt gedurende het broedseizoen bescherming in heel Nederland aan de nesten van de grote lijster, inclusief de functionele omgeving om het broeden succesvol te laten zijn. Er zijn geen natuurgebieden voor deze soort aangewezen op grond van de Natuurbeschermingswet 1998.