Weide met koeien / Rene Faber Alle berichten
Weide met koeien / Rene Faber Kees de pater/ Vogelbescherming

Door Kees de Pater
Medewerker Vogelbescherming

Vroege weidegang niet per se goed

Geplaatst op 6 februari 2016

Koeien vroeg de wei in sturen is niet zondermeer goed voor weidevogels, zoals je uit de media van afgelopen week zou kunnen opmaken. Staatsecretaris Van Dam wil boeren belonen met 750 euro als ze hun koeien vroeg het land in sturen. Dat zou goed voor het vee en weidevogels zijn. Dat laatste valt met de huidige maatregel te betwijfelen. Alleen als het om een heel klein aantal koeien per oppervlakte gaat kunnen sommige soorten weidevogels zoals de kievit er iets aan hebben. Bij hoge aantallen koeien wordt het land kaal gegraasd en hebben weidevogels er niets aan.

Voor onze nationale vogel, de grutto, haalt deze maatregel sowieso niets uit. Die broedt niet in weilanden waar kort daarvoor koeien hebben gegraasd. Uit wetenschappelijk onderzoek en uit de praktijk van weidevogelboeren waarmee Vogelbescherming samenwerkt weten we precies wat goed is voor weidevogels: hoge waterstand, kruiden- en bloemrijk grasland dat laat in het jaar, na half juni, wordt gemaaid. Voor weidevogels is deze maatregel ineffectief gebruik van belastinggeld.