Dwergstern / Shutterstock Alle berichten

Strand, nieuwe documentaire van Ruben Smit

Geplaatst op 9 januari 2023

Onze stranden, vooral op de wadden, zijn een belangrijk en beschermd leefgebied van talloze plant- en diersoorten. In Strand, de nieuwe documentaire van Ruben Smit, neemt hij je mee in de wereld van strandbroeders. Bekijk Strand op 5 februari 2023 om 19:30 uur op NPO2 BNNVARA.

Het strand. Een geliefde plek én een dynamische plek. In deze overgangszone van zee en land is een continue strijd gaande. Want onze stranden, vooral op de wadden, zijn ook een belangrijk en beschermd leefgebied van talloze plant- en diersoorten. Alleen de allersterkste organismen kunnen hier overleven.

Poster documentaire Strand Poster documentaire Strand

Binnenkort op televisie

Strand wordt op zondag 5 februari om 19:30 uur uitgezonden op NPO2 BNNVARA en is gemaakt in opdracht van het programma Wij&Wadvogels. Meer weten en terugkijken? waddoejij.nl/strand.

Duik in de werelden van het strand

In 45 minuten neemt Ruben Smit je mee in de wereld van de strandbroeders, de jacht van de zeestrandloopkevers en de boksende heremietkreeften. We volgen een familie dwergsterns die moeten overleven op een schelpenbank op de grens van water en land. Vanaf eind mei zoeken ze naar een geschikte plek om hun eieren uit te broeden. De wind, het zand, de hitte, maar ook mensen (en hun honden) bedreigen de vogels.

De strandplevieren zoeken een nóg extremere plek om te een nestje uit te broeden. In een stuivende strandvlakte lijkt het een ‘mission impossible’… Naast de vogels komt het hele leefgebied aan bod, van de dans van de strandvlooien tot de aasetende meeuwen.

Kuiken strandplevier Kuiken strandplevier

Overleven dagelijkse taak

De documentaire geeft een prachtige, maar rauwe kijk op de uitdagingen waar bewoners van het strand – met de wadvogels in de hoofdrol – voor zijn komen te staan. Voor hen is overleven een dagelijkse taak geworden met bedreigingen vanuit alle kanten, ook van ons mensen.

Wij&Wadvogels

In het meerjarige samenwerkingsprogramma ‘Wij&Wadvogels’ slaan natuurorganisaties Het Groninger Landschap, It Fryske Gea, Landschap Noord-Holland, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Vogelbescherming Nederland en de Waddenvereniging de handen ineen voor het herstel van gezonde vogelpopulaties in het enige natuurlijke UNESCO Werelderfgoed van Nederland, de Wadden.

Want met de wadvogels gaat het niet goed, onder andere door klimaatverandering, (onbedoelde) verstoring door mensen en een tekort aan geschikte voedsel-, rust- of broedplekken. Wij&Wadvogels levert daar versneld een substantiële bijdrage aan en dat wordt mogelijk gemaakt door het Waddenfonds, het ministerie van LNV en de drie Waddenprovincies. waddoejij.nl.

Gratis app Wadvogels

Miljoenen vogels maken gebruik van het Waddengebied. Maar hoe weet je waar de vogels het best te zien zijn, wanneer het hoogwater is en hoe herken je ze? Onze gratis app Wadvogels lost die problemen in één keer op.

Meer informatie en downloaden

WAD is er aan de hand?

Het Waddengebied is één van de meest populaire vakantiebestemmingen van ons land. Het is ook het leefgebied van miljoenen vogels. Maar met veel wadvogels gaat het niet goed. Als Waddenliefhebbers maken we het de vogels, vaak onbedoeld, moeilijk.
Dat kan anders!