IJsvogel / Mike Seuters - Fotogalerij Alle berichten

Stem voor de natuur op 17 maart

Geplaatst op 5 maart 2021

Als u natuur en de zorg voor biodiversiteit belangrijk vindt, heeft u de komende verkiezingen niets aan de stem- of kieswijzer. Een gemiste kans , want juist in de afgelopen tijd met de stikstof- en de coronacrisis is gebleken hoe belangrijk natuur voor ons is. Omdat de kieswijzer er niet naar vraagt, vragen IVN Natuureducatie, LandschappenNL, SoortenNL en Vogelbescherming Nederland alle burgers van Nederland om de natuur niet te vergeten in het stemhokje.

Het is verkiezingstijd en er wordt massaal gebruik gemaakt van de stem- of kieswijzer. Er zijn nu meer zwevende kiezers dan ooit en naast televisiedebatten en opiniepeilingen zijn stemwijzers bepalend voor de uiteindelijke uitslag. In de kieswijzers die nu beschikbaar zijn komt een breed scala aan belangrijke thema’s aan bod, maar aandacht voor natuur en landschap ontbreekt; geen enkele vraag over het belang voor natuur staat erin.

Terwijl de politiek juist hier in de komende periode het verschil kan maken. Keren we de trend van het verder uitsterven van soorten, of werken we aan verder het herstel van een schone en gezonde leefomgeving? IVN Natuureducatie, LandschappenNL, SoortenNL en Vogelbescherming Nederland roepen kiezers op het belang van natuur en landschap mee te wegen bij het bepalen van hun stem.

Wat heeft de politiek in petto voor vogels en natuur?

Hoe diverse politieke partijen dan denken over de grote vraagstukken rond natuur, landbouw, energie en klimaat? Daarover hebben wij de lijsttrekkers van een aantal politieke partijen bevraagd. Wij hopen dat het u helpt bij uw keuze in het stemhokje.

Grutto / Annie Keizer - Fotogalerij Grutto / Annie Keizer - Fotogalerij

Politieke partijen verschillen

Wie op 17 maart wint, bepaalt voor een belangrijk deel welke kant het de komende jaren opgaat met natuur en landschap in ons land. En dat is belangrijk, gezien de grote uitdagingen waar we voor staan. De natuur in ons land staat er niet best voor. Vogels zoals de grutto en de veldleeuwerik zijn vrijwel uit het boerenland verdwenen. Het aantal insecten is drastisch afgenomen en veel natuurgebieden verkeren in slechte conditie door onder andere de stikstofuitstoot.

Tegelijkertijd is de behoefte aan natuur en een gezonde en groene leefomgeving groter dan ooit. Natuur geeft rust in stressvolle tijden. De manieren waarop politieke partijen van plan zijn om natuur en landschap weer meer te waarderen, lopen sterk uiteen. Het is een gemiste kans dat de online verkiezingstools de kiezer daar geen inzicht in bieden, waardoor ze dus op dit gebied ook geen goede keuze kunnen maken.

#Stemvoornatuur

Wat heeft de natuur voor u betekend het afgelopen jaar? De natuur heeft zelf geen stem, daarom is het belangrijk dat u die haar geeft op 17 maart. Vergeet haar niet: #Stemvoornatuur!

Vogels in natuurgebieden

De parels van de Nederlandse vogelnatuur zijn de kust en de waterrijke gebieden. Voor miljoenen vogels zijn deze plekken - Waddenzee, Zuidwestelijke Delta en het IJsselmeergebied - van wezenlijk belang.