Ontbossing / Pixabay Alle berichten

Door Bernd de Bruijn
Medewerker Vogelbescherming

Samsom noemt BirdLife ‘radicaal’

Geplaatst op 24 juni 2021

Diederik Samsom van de PvdA houdt vast aan het kappen en verbranden van bomen om biomassa te verstoken. Het standpunt van BirdLife International, de koepel waar Vogelbescherming onder valt, om hiervoor géén bossen te kappen noemt Samsom 'radicaal'. En dat is heel erg onterecht.

Gisteren sprak Diederik Samsom in een Technische briefing aan Tweede Kamerleden over het programma van de Europese Commissie om de CO2-emissies terug te dringen. Volgens Samsom kan dat niet zonder biomassa te benutten. Samsom is de kabinetschef van klimaatcommissaris Frans Timmermans.

Hij noemde daarbij natuurorganisaties als Greenpeace en BirdLife International ‘radicaal’. Dat is wel erg kort door de bocht: BirdLife en Vogelbescherming zijn geen tegenstander van het benutten van biomassa, maar we zijn wel tegen het kappen van bossen om als biomassa te verstoken.

Grondstoffen moeten duurzaam zijn

En dat is wat er nu gebeurt: niet alleen in Europese bossen, ook via import naar de EU van houtpellets uit Canada, Rusland en zelfs Brazilië. Het huidige beleid voorziet er niet in om dit te voorkomen. Wij vinden dat er verplichte regulering moet komen om te garanderen dat de grondstoffen voor biomassa duurzaam zijn. Nog onlangs publiceerde BirdLife daarvoor opbouwende adviezen. Hoezo radicaal?

Help vogels van de Rode Lijst

Ons land telt 196 broedvogels en maar liefst 87 soorten staan er op de Rode Lijst. Dat is bijna de helft! Gelukkig is er ook positief nieuws: beschermen werkt. Met uw gift steunt u de verbetering van leefgebied voor vogels van de Rode Lijst.

Vogels en de energietransitie

Vogelbescherming is groot voorstander van de energietransitie, mits er voor echt duurzame oplossingen gekozen wordt. Dat betekent geen windmolens en zonnepanelen in belangrijke vogelgebieden!

Help mee en laat van u horen