Gierzwaluw  / Agami - Marc Guyt
Alle berichten

Op zoek naar de poep

Geplaatst op 14 oktober 2021

De mysteries van de gierzwaluw, dat is de fascinatie van onderzoeker Gert de Jong. Hij heeft een monsterklus op zijn naam: de complete inventarisatie van álle gierzwaluwnesten in Amsterdam en omstreken. Daar wil ik meer van weten en ga met hem op stap in Amsterdam-Noord. Tijdens deze stadssafari krijg ik ook een spoedcursus poepsporen spotten.

Gierzwaluwnesten zijn jaarrond wettelijk beschermd. Ze nestelen vooral in kieren en gaten van gebouwen. Dus als er wordt gerenoveerd, moet je wel zorgvuldig omgaan met deze nestplekken. Om te beginnen moet je dan weten wáár de nesten zitten. In Amsterdam en Diemen is dat goed verzorgd. Dankzij Gert de Jong en zijn mede-tellers kunnen de gemeenten op een digitale kaart laten zien waar de nesten zich bevinden. Deze inventarisatie is een waanzinnige prestatie en het onderwerp van deze aflevering van Vogelpassie.

Podcast-serie: Vogelpassie

In deze podcast-serie gaat Arjan Berben - co-hoofdredacteur van Vogels - op stap met vogelbeschermers die hij bewondert. Wat zijn de drijfveren van deze mensen die net een stap verder gaan in het beschermen van vogels en natuur? Wat kunnen we van ze leren als we óók iets willen doen voor vogels, maar niet altijd weten hoe dat het beste kan?

Redactie en interview: Arjan Berben
Opname, productie en regie: Gus Maussen
Eindmontage en sound design: Frans de Rond
De tunes zijn ingesproken door: Jeannine Valeriano.

Vogels in de stad

Vogels zijn een graadmeter voor de kwaliteit van de leefomgeving. Gaat het goed met de vogels in een stad, dan gaat het goed met het stedelijk groen; ook gezond voor mensen.

Doe iets voor de vogels in de stad

Podcasts van Vogelbescherming

Vogels kijken doe je ook met je oren! Vogelbescherming heeft een paar mooie podcastseries gemaakt. Luister bijvoorbeeld naar Uitgevogeld, Dwaalgasten of Van glas tot gras.

Naar de podcasts