Alle berichten

Ook de voortuin een vogelparadijsje

Geplaatst op 8 juni 2022

De voortuin wordt vaak stiefmoederlijk behandeld. Dat is niet nodig. Ook op de vierkante meter kunt u de natuur en de vogels een handje helpen. De gouden formule: werk in laagjes, van boven naar beneden.

In de achtertuin willen wij Nederlanders nog wel eens investeren. Daar gaan we ontbijten, zonnen, koffie drinken, barbequen en wat al niet meer. De voortuin komt er echter bekaaid vanaf: grind, tegels, misschien een potplant. Daar zitten we toch niet.

Dat kan anders. Het hele jaar door een bloeiende, vogelvriendelijke voortuin, waar u weinig aan hoeft te doen? Een plek waar u glimmend van trots naar kijkt als u thuiskomt? Het kan met een middag werk.

Een lei-fruitboom neemt minder ruimte in beslag en is op veel manieren te gebruiken in de voortuin.

Lei-fruitbomen

Plant om te beginnen een of twee lei-fruitbomen. In elk geval appels, peren, pruimen, kersen, nectarines, perziken en abrikozen zijn als leiboom te koop. In het vroege voorjaar trekt de beeldige bloesem vele insecten (en vogels). Het groeiende fruit is decoratief en in het najaar heerlijk! Laat wat hangen - of wat valfruit liggen - voor de vogels, om op te vetten voor de winter.

Een leiboom is een boom waarvan de takken horizontaal langs een plat houten rek zijn 'geleid'. Zoals iedere fruitboom hebben ze volop bloesem in het voorjaar en fruit in het najaar, maar de vorm kost veel minder ruimte. Ideaal voor de voortuin. Langs de straatkant houdt een leiboom ook nog eens de blikken van voorbijgangers buiten. Hij kan langs een muur of schutting, maar ook boven een lage heg.

Onder de bomen komen hogere planten zoals zonnehoed, margriet of vingerhoedskruid.

Hogere planten en bodembedekkers

Onder die leibomen plaatst u vervolgens twee of drie hogere planten, het liefst bij elkaar. Kies uit bijvoorbeeld valeriaan, koninginnekruid, zonnehoed, adderwortel, ijzerhard, vingerhoedskruid, margriet of duifkruid. Vogels eten de insecten die eropaf komen en later in het jaar de zaden. Knip de bloeistengels dus niet af!

Die hoge planten omsluit u met goede bodembedekkers zoals maagdenpalm, zenegroen, lavendel, bosaardbei, wilde tijm of misschien vrouwenmantel. Let op dat ze lager zijn dan de eerdere beplanting. Ertussen kunnen biologische bloembollen. De bodembedekkers bloeien niet alleen prachtig, maar zorgen er ook voor dat u geen onkruid hoeft te wieden en geen kattenpoep hoeft op te ruimen.

Kleine vos op lavendel / Pixabay Lavendel is hoog, maar kan prima onder vingerhoedskruid of ijzerhard. De bijen en vlinders worden er zo blij van. Kleine vos op lavendel / Pixabay

Het grote genieten

Een kleine voortuin die op deze manier is opgebouwd in lagen, is mooi in alle seizoenen en vraagt weinig onderhoud. De verschillende soorten brengen mooie bloemcombinaties en veel leven: bijen, hommels, zweefvliegen en vlinders, die  op hun beurt weer vogels aantrekken. U mag zich trots voelen en het grote genieten kan beginnen.

Goudvink / Elwin van der Kolk Goudvink / Elwin van der Kolk

Vogelvriendelijke planten kopen

In de webshop van Vogelbescherming kunt u veel vogelvriendelijke planten kopen. Hier vindt u meer inspiratie voor andere soorten (klim)planten, hagen en bomen. Of, nog leuker, bezoek eens een kwekerij voor inheemse planten bij u in de buurt op een stralende zondag en ontdek de wereld van de natuur-tuiniers.

Tips voor inrichting van de tuin

Vogels maken graag gebruik van tuinen. Iedereen kan vogels daarbij helpen, ook als je een balkon hebt of een kleine stadstuin. Vogelbescherming heeft veel praktische tips om ook jouw tuin vogelvriendelijk te maken.

Voer de vogels

Tuinvogels kunnen het hele jaar bijgevoerd worden. Vogelbescherming heeft zadenmixen voor alle soorten voedersystemen en een uitgebreid assortiment vogelpindakaas, vetbollen, vetblokken, pindacakes en meer.

Neem een kijkje in onze webshop