Patrijs / Shutterstock Alle berichten

Natuurhuisje steunt de patrijs

Geplaatst op 29 oktober 2020

Verblijven in de natuur en tegelijk iets doen voor de boerenlandvogels? Het kan! Natuurhuisje.nl doneert voor iedere boeking een bedrag aan lokale natuurprojecten. De teller loopt nu voor een project van Vogelbescherming. Het streefbedrag is € 20.000, bestemd voor de patrijs. Dus als u nog een leuk vakantieadresje zoekt…

De bijdrage van Natuurhuisje.nl gaat naar een ambitieus project bij Groot Deunk, net ten westen van Winterswijk. Hier werken lokale vrijwilligers aan een agrarisch landschap waarin volop ruimte is voor de natuur. Oude landschapselementen zoals houtwallen en hagen worden hersteld en er ontstaat een prachtig gevarieerd landschap met akkers, boomgaarden en bloemrijke akkerranden.

Bloemenblokken PARTRIDGE project Bloemenblokken PARTRIDGE project

In zo’n landschap voelt de patrijs zich thuis. Deze vogelsoort is in de laatste decennia sterk achteruit gegaan in Nederland, maar met de juiste maatregelen geven we hem weer een kans. Op de akkers van Groot Deunk vinden de vogels zaden die na de oogst blijven liggen, in de bloemrijke randen jagen hun kuikens op insecten. En dreigt er gevaar dan kunnen ze snel schuilen onder houtwallen en hagen. De patrijs is het boegbeeld van de akkernatuur. Waar patrijzen leven, gaat het doorgaans ook goed met andere vogels én met zoogdieren, reptielen en insecten. Wie de patrijs helpt, draagt bij aan de biodiversiteit in het hele akkerlandschap.

De missie van Natuurhuisje.nl

Natuurhuisje.nl brengt mensen graag dichter bij de natuur. En opdat we samen nog lang kunnen genieten van die natuur, geven zij graag ook iets terug. Voor iedere boeking doneren ze aan lokale natuurprojecten van hun partners Buitenfonds, Staatsbosbeheer en Vogelbescherming Nederland. Op dit moment zijn dit natuurprojecten in Nederland, maar in de nabije toekomst willen ze daar ook projecten in andere landen aan toevoegen. Voor meer informatie: natuurhuisje.nl/natuurprojecten.

Alles over akkervogels

Vogelbescherming stelde factsheets samen op basis van alle onderzoeken in binnen- en buitenland. Gratis, voor iedereen die betrokken is of meer wil weten over akkervogels.

PARTRIDGE project

Lees hier alles over het internationale PARTRIDGE project. Bloemenblokken, keverbanken en patrijzenhagen zorgen ervoor dat akkervogels zoals de patrijs niet uitsterven in Europa.