Wandelen  zee / Shutterstock Alle berichten
Wandelen zee / Shutterstock Jeanet van Zoelen

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming

Maak uw vakantie in Nederland nóg leuker

Geplaatst op 14 juli 2020

Veel Nederlanders gaan deze bijzondere zomer het eigen land ontdekken. Vogelbescherming helpt u om de vakantie nóg leuker te maken. Ook voor kinderen en tieners.

Gaat u dit jaar zoals velen ook op vakantie in eigen land? Wat een heerlijk, ontspannen vooruitzicht; maximaal een ochtend of middag met de auto en u bent er al. Koffie drinken, boek lezen, dorpje bezoeken en wie weet op dag drie een wandeling in de natuur. Vogelbescherming heeft tips voor u, waardoor die wandeling ongeveer tien keer zo leuk wordt, ook voor kinderen en tieners.

Vogels zijn de nieuwe Pokémon

Dit is de tip: maak van de wandeling een speurtocht en ga vogels zoeken. Welbeschouwd zijn het net Pokémon. Water-Pokémon zitten graag bij water, gras-Pokémon in het gras en ijs-Pokémon in de bergen. Zo is het ook met vogels.

Wie een vogel ziet, heeft een punt en wie hem ook nog op naam kan brengen heeft er vijf. Wie aan het eind van de week of wandeling de meeste punten heeft, wint wat. Avondeten of uitstapje kiezen, extra game-tijd of het een dag voor het zeggen hebben. Zonder kinderen is het puntensysteem wat overbodig, maar de spanning niet minder. De wereld krijgt een extra dimensie.

Jeugd verrekijker telefoon / Shutterstock Tips waardoor die wandeling tien keer zo leuk wordt, ook voor kinderen en tieners. Jeugd verrekijker telefoon / Shutterstock

Gratis handige apps

Het enige wat u nodig heeft, is een vogelgids en een verrekijker. Hebben de kinderen een telefoon, of mogen ze die van u lenen, dan is een gratis vogelherkenningsapp een idee

Er bestaat een app die laat zien welke vogels uw tijdens uw wandeling kunt tegenkomen, dus waar en wanneer u moet opletten. Superhandig! (www.mijnvogelvinder.nl) Veel natuurcampings hebben daarnaast een gratis vogelherkenningskaart liggen: Ontdek de vogels rond je kampeerplek! Wie er tien heeft afgevinkt, krijgt een ijsje.

Voor de fietsers

Bent u niet van het wandelen, maar houdt u wel van fietsen? Speciaal voor deze bijzondere zomer, waarin zoveel Nederlanders in eigen land blijven, heeft Vogelbescherming vogelrijke fietsroutes uitgezet. Op de routes staat aangegeven waar u goed vogels kunt kijken en wat er verder onderweg te doen is, zoals een vogelkijkhut, theetuin of bezoekerscentrum. Er komen steeds nieuwe routes bij, in verschillende provincies en met diverse lengtes, dus kijk af en toe of er wat voor u bij zit.

Fietsen Texel / Hans Peeters Speciaal voor deze bijzondere zomer, heeft Vogelbescherming vogelrijke fietsroutes uitgezet. Fietsen Texel / Hans Peeters

Stedentripje? Stadsvogels zoeken.

Maakt u een stedentripje? Ook dan krijgt de dag een extra dimensie als u vogels zoekt. Wat vogels in de stad te zoeken hebben? Hetzelfde als de steen- en staal-Pokémon, het is passend leefgebied voor ze. Ze broeden aan, in of op onze gebouwen: onder schoorsteenkapjes, dakpannen of loszittende stenen, achter regenpijpen en in andere gaten of kieren. Denk aan huismus, spreeuw, kauw, gierzwaluw en zwarte roodstaart.

Huismus / Shutterstock Veel vogels, zoals de huismus, broeden graag aan, in of op onze gebouwen. Huismus / Shutterstock

Slechtvalken zijn daar wat groot voor, die gebruiken een richel of nis, hoog, op kantoorgebouwen of torens. Andere vogels broeden weer op platte daken zoals scholekster en zilvermeeuw. De huiszwaluw metselt zijn nestje zelf, maar liefst onder dakranden, daken van open garages en bruggen.

Dan zijn er natuurlijk ook de bewoners van oude stadsparken met hoge bomen en waterpartijen. Denk aan boomkruiper en -klever  en kool- en pimpelmees die broeden in boomholtes. En fuut, wilde eend en meerkoet, die dan weer met hun kroost ronddobberen in dat water.

Fijne vakantie!

En deelt u af en toe een mooie vakantie-vogelfoto op Twitter (@vogelnieuws) of via de Vogelfotogalerij?

Vogelrijke fietsroutes

Vogelbescherming heeft in samenwerking met natuurorganisaties en fietsnetwerk.nl vogelrijke fietsroutes ontwikkeld. Fiets langs vogelrijke akkers, door weidevogelgebieden of doe een rondje IJsselmeer!

Bekijk fietsroutes