Huismussen op balkon / shutterstock Alle berichten

Leven op het balkon

Geplaatst op 28 juni 2023

Lang niet iedereen beschikt over een tuin in ons volle land. Maar ook van je balkon kun je een paradijs voor vogels maken! Wees dus gerust: hoe klein, hoog, winderig of warm je balkon ook is, er zijn altijd vogels die het weten te vinden. Maar dan moet er wel wat voor ze te halen zijn.

Er zijn gevallen bekend van koolmezen die op de tiende verdieping succesvol hun kuikens grootbrachten. Er heeft zelfs eens een oehoe in een plantenbak gebroed! Alle tuinen en balkons vormen samen kleine, diverse leefgebiedjes en daarom zijn ze belangrijk voor de biodiversiteit in ons land. Hier enkele tips om de vogels naar je balkon te krijgen.

Voeren

Ook voor vogels geldt: de liefde – in dit geval voor je balkon – gaat door de maag. Je kunt een bakje of plankje aan de reling hangen met voer, dat valt ook van veraf goed op. Kies dingen die ze extra lekker vinden, zoals meelwormen of verkruimelde vetbollen met insecten. Strooi er een zadenmengsel bij. Ook leuk: hang een raamvoedertafel op, kun je de vogels van dichtbij bekijken! Kool- en pimpelmezen verschijnen meestal als eerste. En vergeet een mooie (hangende) waterschaal niet, dan kunnen de vogels drinken én badderen.

Planten

Belangrijk zijn zeker ook planten, in potten of hangbakken. Houd wel rekening met de draagkracht van je balkon, want dat is niet onbeperkt belastbaar. Planten bieden vogels gevarieerd voedsel en een schuilplek. Kies planten waar je zelf ook iets aan hebt, bijvoorbeeld een blauwe bes of aardbeien. In kleinere potten zet je bloeiende planten als zonnehoed of margriet. Vogels zijn dol op de zaden en vruchten én de insecten die erop afkomen.

Balkon / Fred van Diem Balkon / Fred van Diem

Voor balkons met veel wind of zon zijn moestuinbakken perfect: laag en zwaar. En het zijn ook nog eens lekkere rommelplekjes voor vogels. Kies voor sterke kruiden die goed tegen de warmte en de wind kunnen, zoals rozemarijn en lavendel.

Heb je de ruimte, neem dan een groene balkonafscheiding met klimop. Deze makkelijke klimmer verdraagt elke snoei en is een paradijs voor insecten en vogels. Al snel vormt hij een dichte schuil- of zelfs broedplaats voor mussen of merels. Als hij iets ouder is, bloeit hij laat in het seizoen en geeft hij daarna zwarte bessen.

Ten slotte: hang een nestkast op en plaats een bijenhotel. Met een mezen- of mussennestkast heb je de grootste kans op bewoning. Let wel: deze mag niet in de volle zon, dan gaan de jonkies dood van de warmte. Ligt je balkon op het zuiden, beperk je dan tot een bijenhotel.

Op maat gesneden tips ontvangen? Doe gratis de postcode vogelcheck en ontdek welke vogels in jouw buurt leven; ontvang van Vogelbescherming makkelijke en praktische tips. Ook voor vlinders en vleermuizen kun je aan de slag. Ga naar mijnvogeltuin.nl.