Alle berichten

Knibbel-knabbel-knuisje, daar hangt een vogelhuisje

Geplaatst op 17 februari 2015

Wat is een sprookjesbos zonder vogels? Een spookbos. Bij de Efteling weten ze dat. Samen met Vivara werken ze eraan om het vogels naar de zin te maken. Dankzij talloze nestkasten en voederplaatsen zijn er in de Efteling zo’n negentig vogelsoorten waargenomen. Van Marerijk tot Ruigrijk tjilpt en fladdert het en de bezoekers genieten.

300 nestkasten

Groenbeheerder Mario Dieltjes is de drijvende kracht achter de vogelactiviteiten van de Efteling. “Acht jaar geleden wilden we meer structuur in onze vogelactiviteiten. Met Vivara is toen een plan opgesteld voor nestkasten en voederplekken. Inmiddels hebben we over het hele terrein zo’n driehonderd vogelhuisjes en een grote variatie aan vogels.”

Spookslot met vleermuizen

Behalve vogelgerief werden er ook voederplaatsen en nestkasten geplaatst voor andere ‘sprookjesdieren’ zoals eekhoorns, egels en vleermuizen. De eekhoorns tieren inmiddels welig en de vleermuizen hebben uiteraard hun intrek genomen in het spookslot, maar leven ook elders in het park.

Orpheusspotvogel

Henk Alards van Vivara Natuurbeschermingsproducten helpt de Efteling hierbij. “Elk jaar controleer ik de vogelhuisjes en voer ik een quickscan uit van het aantal vogelsoorten. In de afgelopen jaren heb ik ruim negentig soorten gesignaleerd, broedend dan wel overvliegend. De meest bijzondere was een orpheusspotvogel, aan de rand van het Efteling Golfpark.”

Niet schuw

Bezoekers van de Efteling reageren positief op de vele vogels. Mario Dieltjes: “De vogels in het park zijn niet schuw, ze laten zich gemakkelijk zien. Vooral op de voederplekken bij de ingang van het park zijn veel vogels te zien en de bezoekers vinden het prachtig. In het park zingen zwartkoppen, lijsters, roodborstjes en nog veel meer. Dat draagt ook weer bij aan de sfeer die we bezoekers willen bieden.’

Bonte vliegenvangers

De nestkasten hangen niet alleen in het park, maar ook op de golfbaan en in het bungalowpark Bosrijk. In het promotiefilmpje woont de Klaas Vaak-uil in Bosrijk, maar of er in het echt een uil broedt is de vraag. Henk Alards: “Ik heb één keer een bosuil met jongen gezien. Wat verder opvalt in het bungalowpark is dat al een paar jaar een kwart van de nestkasten bezet wordt door bonte vliegenvangers.”

Kers op de taart

De Efteling wil dat bezoekers worden ‘meegevoerd door de betovering’. Er wordt dus niet veel gedaan aan educatie rond de vogels, maar het is wel belangrijk dat ze er zijn. Mario Dieltjes: “De vele vogels zijn de kers op de taart van de Efteling.”

Eigen tuin vogelvriendelijk?

Wilt u uw eigen tuin ook omtoveren tot een vogeloase?
Bestel dan het gratis magazine Vogels Dichterbij voor meer inspiratie.