Pimpelmees / Shutterstock Alle berichten
Pimpelmees / Shutterstock Ellis Samsom

Door Ellis Samsom
Medewerker Vogelbescherming

Gezocht: kandidaten voor de Ledenraad (1)

Geplaatst op 6 december 2018

Vanaf nu tot 1 februari 2019 kunnen leden van Vogelbescherming zich kandideren voor een plek in Ledenraad. We vroegen Ledenraadslid en voorzitter van de Ledenraad, Paul van Rooij, wat hem motiveert zich voor vogels in te zetten en wat ú kan verwachten als Ledenraadslid.

Paul van Rooij

Leeftijd: 53
In de Ledenraad sinds: 2014
Beroep: directeur van de Landelijke Huisartsen Vereniging

1. Waarom zet u zich in voor de bescherming van vogels?

“De natuur in Nederland verdwijnt in rap tempo en de biodiversiteit verdwijnt. Politiek is daar veel te weinig aandacht voor. We moeten zuinig zijn op onze aarde en zorgen dat het mooie behouden blijft. Van alle dieren vind ik vogels de mooiste en aansprekendste. Ze geven mij een gevoel van vrijheid en ruimte, met hun prachtige kleuren, vrolijkheid en energie maken ze alles net een beetje mooier. Ik draag graag mijn steentje bij aan hun bescherming.”

2. Wat is uw mooiste vogelervaring?

“Poeh, ik vind eigenlijk alles leuk, het maakt me niet uit. Mussen of een roodborstje in de tuin, een buizerd op een paaltje langs de weg (maakt saaie autoritten een stuk leuker als je daarop let), de woenstijn-oehoe in Portugal. Maar als ik dan toch iets moet kiezen het eerste nestje pimpelmezen in het vogelhuisje in onze tuin.”

3. Wat spreekt u aan in de Ledenraad van Vogelbescherming?

“Ik ben niet iemand die heel veel in het veld actief is, in de Ledenraad kan ik kwijt wat ik goed kan: meedenken over beleid, welke keuzes je kunt maken om zoveel mogelijk impact te hebben, hoe je met beperkte middelen zoveel mogelijk kunt doen, zorgen dat de mensen van Vogelbescherming met hun enorme kennis en drive hun belangrijke werk kunnen doen en dat vol trots presenteren. En dat samen met 40 anderen die daar even enthousiast over zijn.”

4. Waarom zouden leden zich volgens jou kandidaat moeten stellen voor de Ledenraad?

“In de ledenraad denk je mee over de belangrijke keuzes bij het beschermen van vogels, houd je toezicht op de strategie en op de besteding van het geld en op de organisatie. Dichterbij Vogelbescherming kun je eigenlijk niet komen. Wie Vogelbescherming een warm hart toedraagt zou dit een keer moeten doen.”

Medewerkers Vogelbescherming

Kandidaat stellen?

De Ledenraad vertegenwoordigt de leden van Vogelbescherming en controleert het beleid van het Bestuur en de Raad van Toezicht.

Bent u enthousiast en wilt u zich kandideren?

Dat kan tot 1 februari 2019. Vanaf 15 april tot 15 mei zijn de verkiezingen.