Sijs / Shutterstock Alle berichten

Explosie van bloemen en vogels op een natuurlijk erf

Geplaatst op 8 maart 2017

Van tuinarchitecten verwachten mensen vaak dat ze kunnen toveren op een paar vierkante meter. De puzzel om luieren, eten, spelen én van natuur genieten op nog geen 100 m2 bij elkaar te brengen, kan hele aardige plaatjes opleveren. Maar de natuurbeleving schiet er dan vaak toch bij in, laten we dat samen vaststellen. Diezelfde ingrediënten op 1 hectare (oftewel 10.000 m2) bieden véél meer mogelijkheden. Maar ook kansen  voor erfbezitters met minder!

Kleine gebiedjes voor vogels

Een voormalig boerenwoonhuis – dat aanbod blijft maar groeien – biedt mogelijkheden om te onthaasten, te relaxen én om natuur dicht aan huis te halen. Maar als je dan met het erf aan de slag gaat, zou ik bij dit soort afmetingen niet zo snel kiezen voor een traditionele tuin. Op termijn legt ook de meest dappere tuinier het af, omdat de traditionele onderhoudsverplichtingen óók blijven terugkomen. Mijn idee is om het anders aan te pakken vanaf een paar duizend vierkante meter.

Je kunt bijvoorbeeld op een royaal onbenut grasoppervlak natuurlijke en gevarieerde minilandschapjes gaan bouwen. Dat doe je met inlandse bomen en struiken, daar komen insecten en vogels op af.

Slechts een beperkte investering is noodzakelijk. Het begint met opzoeken van geschikt plantmateriaal en maak een lijstje van planten met vruchten. Het hoeft bij aanvang allemaal niet groter te zijn dan gewortelde takjes ter dikte van een rietje. Eikentakjes worden bomen, hazelaartakjes worden struiken is het idee. In een later stadium te bestellen bij elke plantleverancier.

De hout-grascombinatie die straks ontstaat, gaat zich ontwikkelen van een soort steppe, via een savanne naar een parkachtig bos binnen ongeveer 10 jaar. In elke stadium is het aantrekkelijk voor een ander soort vogels. Het begint bij zaadeters en eindigt met roffelende timmermannen; de spechten.

Tuin / Tom Brekelmans Tuin / Tom Brekelmans

Grasland frezen-ploegen-eggen

Een van de manieren om deze natuurlijke dynamiek op te wekken, is het oppervlak kaal maken. Opstarten met het gras stuk frezen, dan omploegen en vervolgens eggen. Dat biedt de aanzet hiervoor. Informeer lokaal bij boeren en tuinders wat gebruikelijk en mogelijk is.

Zee van bloemen

De gewortelde takjes plaats je als eilandjes, globaal nodig één plant per m2. Je creëert diversiteit door grote en kleine open plekken te laten. Na het inplanten van de bosjes kan alles weer ingezaaid worden met een gras-, bloemenzaad mengsel. De houtgewassen zullen even moeten aarden, maar het zaadmengsel explodeert snel tot een zee van bloemen. Met creatief maaien kunnen graspaden en weitjes de toegankelijkheid vergroten voor mens én dier.

Op de rijke zaadproductie van het gras- en bloemenmengsel komen massa’s veelkleurige zaadeters afvliegen vanaf einde zomer, zoals vinken en groenlingen. Aan het eind van de winter wordt dan, buiten de bosjes om, alle kruidachtige vegetatie kort afgemaaid en afgevoerd.

Het feestje kan opnieuw beginnen!

Ook ’n vogelvriendelijke tuin?

De Tuinvogelconsulenten van Vogelbescherming adviseren tegen een klein bedrag (leden krijgen korting) hoe uw tuin vogelvriendelijk kan worden ingericht. Zelfs op het kleinste lapje is er nog van alles mogelijk.

Tuinadvies aanvragen

Gratis magazine Vogels dichterbij

Maak van uw tuin een vogelparadijs. Dit magazine staat boordevol mooie foto’s over vogels kijken en met veel praktische tips over vogels voeren, nestkastjes en vogelvriendelijke tuinen.

Bestel Vogels dichterbij

Tuinarchitect Tom Brekelmans is een gepassioneerd vogelaar met meer dan 30 jaar ervaring met tuininrichting en andere buitenruimten. Zijn ontwerpen als tuinarchitect zijn meervoudig bekroond, onder meer met de Welstand Architectuurprijs. Jarenland schreef hij tuincolumns voor veel regionale dagbladen. Voor Vogelbescherming is hij vrijwillig Stadsvogeladviseur. Meer informatie via www.burobrekelmans.nl.