Rode lijst Indonesie / Peter Nijenhuis - Flickr Alle berichten

De nieuwe IUCN-Rode Lijst: publiekslieveling op punt van uitsterven

Geplaatst op 8 december 2016

De IUCN (International Union for Conservation of Nature) heeft de nieuwe wereld Rode Lijst gepubliceerd. De Rode Lijst geeft aan welke soorten ernstig in aantal achteruitgaan en op uitsterven staan. De lijst werkt als signaal naar overheden om actie te ondernemen. Terwijl het nieuws aanslaat over de achteruitgang van de giraffe, onderzochten de wetenschappers van de IUCN ook de ruim 11.000 vogelsoorten die onze aardbol telt. Daarvan wordt 13 procent in zijn bestaan bedreigd. En juist over de meest populaire vogel, de grijze roodstaartpapegaai, is zeer slecht nieuws te melden.

Het is tragisch nieuws dat juist publiekslievelingen door hun populariteit op het punt van uitsterven staan. Zo zal de grijze roodstaartpapegaai straks alleen nog in kooitjes te zien zijn. De vogel loopt het risico uit te sterven in het wild. Oorzaak is massale vangst voor de vogelhandel en ontbossing.

De grijze roodstaartpapegaai is een geliefd huisdier vanwege zijn vermogen om de menselijke stem na te bootsen. Ook in Nederland kom je deze vogel in dierenwinkels tegen. Een onderzoek van BirdLife International, de internationale koepel van de Vogelbescherming, ontdekte dat de populatie in sommige delen van het Afrikaans continent met maar liefst 99 procent achteruitging. De vraag naar zulke vogels zorgt ervoor dat de soort illegaal uit het wild wordt weggevangen.

Rode lijst grey parrot / Ken Schwarz - Flickr Rode lijst grey parrot / Ken Schwarz - Flickr

Kooivogels

Hetzelfde beeld bestaat in Azië. Maar liefst 19 soorten zangvogels die daar in kooitjes worden gehouden, zijn bedreigd. Zes daarvan staan er op het punt van uitsterven. In Indonesië speelt ontbossing ook een rol in het verdwijnen van zangvogels, maar de drijvende motor achter dit uitsterven is de lokale vogelhandel. Vooral op Java, Sumatra en Borneo is het houden van zangvogels een erg populair gebruik. Vogelbescherming ondersteunt de BirdLife Partner in Indonesië, Burung Indonesia, die deze illegale vangsten (en ontbossing) probeert tegen te gaan.

Nieuwe soorten

Voor de nieuwe IUCN-Rode Lijst werden alle 11.121 vogelsoorten onder de loep genomen. 1.460 daarvan, 13 procent wordt in meer of mindere mate bedreigd. De Rode Lijst kent daarvoor verschillende stadia: van ‘bijna uitgestorven’ tot ‘gevoelig’. In totaal werden 742 nieuwe soorten aan het totaal aantal vogels toegevoegd. Dit zijn grotendeels vogels die voorheen als sub-soorten werden beschouwd, maar nu als individuele soort worden gekenmerkt, veelal door nieuw DNA-onderzoek.

Dat er zoveel nieuwe soorten met uitsterven bedreigd worden, vindt Vogelbescherming een zeer zorgelijke ontwikkeling. Het toont de kwetsbaarheid van populaties wilde vogels. De rijkdom aan wilde planten en dieren staat onder extreme druk en de noodzaak van bescherming is dan ook groot.

Nederlandse Rode lijst

In Nederland is het Ministerie van Economische Zaken verantwoordelijk voor de publicatie van de Rode Lijst van de Nederlandse broedvogels. De laatste Nederlandse rode lijst werd in 2004 bekend gemaakt. In 2017 wordt een nieuwe beoordeling van de Nederlandse vogels verwacht.

Kijk op de website van BirdLife International.

Ontvang maandelijks de beste artikelen van deze site via email. Tuintips, mooie vogels, columns, nieuws over Vogelbescherming en vogels beschermen. Meld u aan voor Vogels digitaal.