Kleine zilverreiger / Jelle de Jong Alle berichten
Kleine zilverreiger / Jelle de Jong Ellis Samsom

Door Ellis Samsom
Medewerker Vogelbescherming

‘De Ledenraad is er door en voor de leden’

Geplaatst op 1 mei 2023

Leden van Vogelbescherming kunnen van 18 april tot 15 mei hun vertegenwoordiger in de Ledenraad kiezen. We vroegen huidige Ledenraadsleden waarom zij zich op deze manier inzetten voor Vogelbescherming en waarom uw stem belangrijk is. Deze keer: Katrien Prak.
Katrien Prak Katrien Prak

Even voorstellen:

Naam: Katrien Prak

Leeftijd: 63 jaar

In Ledenraad sinds: 2019

Beroep: biologische bessenteler

Waarom zet jij je in voor de bescherming van vogels?

“Vogels zijn ambassadeurs van het landschap. De aanwezigheid van vogels vertelt je iets over de aanwezigheid van insecten, vissen, schoon water, vitale bossen. Dat maakt vogels niet alleen prachtig maar ook ongelooflijk belangrijk.”

Wat is jouw mooiste vogelervaring?

“Iedere dag zijn er vogels te zien. Of het nu gaat om de fazanten die de tuin bezoeken, de roep van de eerste grutto’s, broedende lepelaars cirkelend rond hun nest, de spreeuwenzwermen in het najaar, of een overvliegende groep kraanvogels, het zijn allemaal mooie vogelervaringen.”

Wat spreekt jou aan in de Ledenraad van Vogelbescherming?

“Beschermen van vogels vraagt vaak een lange adem, het sluiten van coalities, onderhandelen over convenanten. In de Ledenraad blijft dit geen abstracte materie maar mag je, vanaf de zijlijn, meedenken over de plannen en de te volgen strategieën. En dat doe je samen met 40 betrokken en gepassioneerde vogelliefhebbers.”

Waarom zouden leden volgens jou moeten stemmen voor kandidaten voor de Ledenraad?

“De Ledenraad is er door en voor de leden. Het is daarom goed dat de leden inspraak hebben in wie hen vertegenwoordigt. Zo raakt iedereen betrokken bij het beschermingswerk.”

Stem voor de nieuwe Ledenraad

Elke lente kunnen de leden van Vogelbescherming hun vertegenwoordigers kiezen voor de Ledenraad. Herkiesbare leden kunnen herkozen worden en nieuwe leden gekozen. Bent u lid? Dan kunt u hier stemmen. Met uw stem geeft u de Ledenraad mandaat om u te vertegenwoordigen.

De camera’s van Beleef de Lente zijn vanaf begin maart tot eind juli aan bij verschillende vogelsoorten zoals de visarend, oehoe, steenuil, ooievaar, bosuil en nog veel meer.

Kijk de clipjes en lees de blogs