holenduif / shutterstock Alle berichten

Beleef de lente: een nieuwe soort voor de camera!

Geplaatst op 22 juni 2018

Voor veel vogels zit het broedseizoen er al op, maar een holenduif legde in één van de Beleef de Lente kasten van Vogelbescherming alsnog haar eieren. Vogelbescherming heeft de camera’s in deze kast weer aangezet, zodat iedereen aan het begin van de zomer nog een vleugje lente mee kan pikken. Kijk op vogelbescherming.nl/beleefdelente om de holenduif en haar eieren te zien.

Eén kast, drie soorten. De kerkuilenkast in Dongen werd eerst bezet door een paartje kerkuilen, zonder succes. Kauwen lagen op de loer en kraakten de kast. Van de vijf kauwen-kuikens die uit het ei kropen, is er één gezond en wel uitgevlogen. De camera’s werden daarna uitgezet. Nu blijkt echter een holenduif te broeden op twee eieren in de kast. Vogelbescherming wil dat de mensen niet onthouden en heeft de camera’s daarom weer aangezet.

De Turkse tortel

De holenduif is een van de vijf voorkomende wilde duiven in Nederland. Naast de holenduif komen de rotsduif (ook wel stadsduif genoemd), de houtduif, de Turkse tortel en de zeldzame zomertortel voor. Het formaat van de holenduif ligt tussen dat van een houtduif en van een tortel. De holenduif heeft een blauwgrijzig verenkleed met een groenglanzende halsvlek. In zijn vlucht is hij ook goed herkenbaar aan zijn zwarte banden op zijn vleugels en zwarte eindband op de staart. Een uniek kenmerk van de holenduif zijn de zwarte ogen.

De komende weken kunnen de kijkers van Beleef de Lente genieten van het broedseizoen van de holenduif. Ook de jonge steenuilen zijn nog in de kast te bewonderen en de jonge ooievaars oefenen met vliegen op het nest. Voor soorten als de havik, kauw, slechtvalk en bosuil is het broedseizoen voorbij. De mooiste momenten van het afgelopen seizoen zijn terug te zien op vogelbescherming.nl/beleefdelente.