naar vogelbescherming.nl Vogelbescherming Nederland - Samen voor vogels en natuur

Havik

Groene specht

Kauw

Zwarte stern

Holenduif

Geen broedsel

Geen broedsel

Jonge STEENUIL gegrepen door bosuil?   *   Bekijk het seizoensoverzicht van de OOIEVAARS   *   STEENUIL jong helaas dood gevonden   *   Lepelaar in beeld bij ZWARTE STERN   *   Jonge ZWARTE STERN is nu vliegvlug!

Holenduif

Een paartje holenduiven hadden de nestkast van de kerkuil 'gekraakt', hadden twee eieren, maar stopten met broeden toen de kerkuil zich weer regelmatig bij de kast liet zien. Bekijk de filmpjes en blogs.

Te vroeg gejuicht

Sienna Obdeijn

26.06.18 Het leek zo goed te gaan, maar toch ziet het er naar uit dat de holenduiven niet terugkeren naar de kerkuilvilla. Zou de kerkuil ze weggejaagd hebben met haar nachtelijke bezoeken?

Naar alle blogs & vlogs holenduif

Bedankt!

Genoten van Beleef de Lente?
Sms dan BEDANKT naar 4333
en doneer eenmalig €3,-

Hoeveel eieren heeft deze duif en wanneer komen ze naar verwachting uit?

Deze holenduif broedt op 2 eieren. Het eerste ei is op 15 juni gelegd en het tweede op 17 juni. De broedduur is 16 a 17 dagen, dus rond 2 juli hopen we een eerste kuiken te verwelkomen. De jongen blijven zo'n 24 dagen op het nest.

Wist je dat een holenduif jaarlijks 2 of 3, soms zelfs 4 (of zelfs 5) legsels heeft? Meestal met 2 eieren.

Veelgestelde vragen over de holenduif

Grijze duif, maar toch kleurrijk

Een holenduif lijkt op de houtduif en de stadsduif. Holenduiven hebben een blauwgrijs verenkleed met een groenglanzende halsvlek en een paarse vlek op de borst.

Holenbroeder

Holenduiven gebruiken holtes in bomen, nestkasten, oude gebouwen en soms konijnenholen om in te broeden. Deze duif broedt in een kerkuilenkast. Een nest is niet veel meer dan enkele takjes bij elkaar.

Planteneter

Het voedsel is vooral plantaardig en bestaat uit zaden en andere plantdelen.

Peter's 'vogelpark'

Deze holenduif broedt in een kerkuilenkast, bij Peter en Elly op het erf. Peter heeft zijn erf omgetoverd tot een waar vogelparadijs. Er hangen ruim vijftig nestkasten in alle soorten en maten.

6 maanden actielid voor maar € 10,- met extra's

Doe de Postcode Vogelcheck

Ga naar mijnvogeltuin.nl, doe de Postcode Vogelcheck en ontdek welke vogels er in jouw buurt leven en wat je voor ze kunt doen.

Trekvogel?

Bijna overal in Europa broedt de holenduif, maar in de winter trekken de vogels van Oost- en Noord Europa naar het zuiden en het westen, waaronder Nederland, omdat hier gemakkelijker aan voedsel te komen is.

Meer weetjes over vogels ontvangen?

Vogelcursus voor beginners

In 10 online vogellessen leert u veel vogels en hun geluiden herkennen. Met handige tips en filmpjes om van vogels te genieten. Onze ambassadeurs Nico de Haan en Camilla Dreef hebben de vogellessen samengesteld.