Fotohut Vledder / Hans Peeters Alle berichten

Fotohut van de maand Vledder

Geplaatst op 2 september 2016

Een zoektocht naar de beste vogelobservatiehutten van Nederland – die taak heeft Hans Peeters op zich genomen. Elke maand bezoekt hij samen met Rob Kempers een hut en brengen ze er als amateurfotografen uren in door. Het is steeds weer spannend wat er voor de lens komt. Deze maand de fotohut van Edo van Uchelen in Vledder.

Hut op afspraak

Particuliere (verwarmde!) schuilhut aan de rand van een open bosplek in Drenthe, op slechts een half uur rijden van Zwolle. De hut is perfect gecamoufleerd en deels ingegraven in de grond, waardoor u op ooghoogte kunt fotograferen. Dankzij spiegelend glas is het alsof u naar een groot plasmascherm kijkt, terwijl u van buitenaf onzichtbaar bent. Vogels komen op 1 - 3 meter afstand voor de lens. Voor de hut is een ondiep plasje waar vogels regelmatig drinken en badderen. Verder takken en oude boomstronken, waarop vogels neerstrijken. Er wordt dagelijks gevoerd, zodat er altijd wat te fotograferen valt. Stroomvoorziening voor het  eventueel opladen van accu’s is aanwezig. Een tweede hut is in aanbouw.

De hut is op afspraak te huur.  Klik hier voor prijzen en reservering.

Boomklever en rosse woelmuis / Hans Peeters Rosse woelmuis en boomklever / Hans Peeters Boomklever en rosse woelmuis / Hans Peeters

Ligging en bereikbaarheid

Aan de rand van Vledder (nabij Steenwijk) in een zeer rustige omgeving, zodat u eventueel ook kunt filmen zonder verkeerslawaai op de achtergrond. De hut ligt in een particulier loofbos dat afgesloten is voor bezoekers. Adres krijgt u bij reservering van de hut. De hut is niet rolstoelvriendelijk.

Grote bonte specht / Hans Peeters Grote bonte specht / Hans Peeters Grote bonte specht / Hans Peeters

Voor de lens

U kunt hier vijftien tot twintig verschillende (bos)vogelsoorten op een dag verwachten. De meest opvallende soorten zijn: geelgors, goudvink en appelvink. Tijdens ons bezoek was het erg regenachtig, maar de vogels trokken zich daar weinig van aan. De grootste attractie voor ons waren de rosse woelmuizen, die af- en aanrenden voor de hut. Muizen hebben dan wel geen veren, maar we hebben ons kostelijk met ze vermaakt. Fotohutfotografie is altijd weer verrassend!

Rosse woelmuis / Rob Kempers Rosse woelmuis / Rob Kempers Rosse woelmuis / Rob Kempers

Uitgerust op pad

U fotografeert hier vanaf een statief, omdat u een rijst- of bonenzak niet kwijt kunt. Dus:

• Statief
  • Telelens 200 of 300 mm. Voor vogels achteraan bij het plasje is 500 – 600 mm. gewenst.
  • Volle accu’s, hoewel opladen in de hut kan. Vergeet uw oplader niet!
  • Voldoende geheugen
  • Donkere kleding om elke zichtbaarheid door het spiegelglas uit te sluiten.
  • Voldoende eten en drinken.
Geelgors / Rob Kempers Geelgors / Rob Kempers Geelgors / Rob Kempers

Verantwoord fotograferen

Ga altijd rustig en doordacht te werk. Blijf in de hut zitten en ga niet rond lopen, hooguit om wat voer bij te strooien.

Lekker schoon op pad

Zorg dat u camera en lenzen altijd schoon zijn. Door het veelvuldig in het veld gebruiken van uw apparatuur, kan een schoonmaakbeurt op zijn tijd geen kwaad. Voor minder dan een tientje koopt u bij Vogelbescherming een uitgebreid schoonmaakset.

Naar de webshop