Vuurgoudhaan / Peter Boers Fotogalerij Alle berichten

Vogels fotograferen vanaf het balkon

Geplaatst op 10 december 2021

Ook vanaf je balkon op vier hoog kan je prima de foto van de maand schieten. Dit bewijst winnaar Peter Boers met een prachtige vuurgoudhaan. Hij fotografeerde daar nog veel opmerkelijkere soorten. Hij tipt: “ga nóóit achter een vogel aan voor een foto, wacht tot hij naar jou toe komt.”

“Vanaf mijn jeugd ben ik al geïnteresseerd in de natuur en vogels. Mijn eerste vogelboeken waren de Prisma vogelgids en het Prisma vogelboek van J.E. Sluiter (1962), toen de goedkope standaardwerken. Pas tijdens mijn vakantiereizen op latere leeftijd ben ik gaan fotograferen, toen vooral natuur in de breedste zin van het woord.”

“Tot 2012 heb ik uitsluitend dia's gemaakt, dat kan je je nu bijna niet meer voorstellen! Daarna ben ik overgegaan naar digitale fotografie. De meeste foto’s heb ik gemaakt tijdens mijn vakanties naar Amerika en Canada, waarbij Alaska wel mijn meest favoriete bestemming is. Na mijn pensionering in 2010, werden de vogels het zwaartepunt.”

Peter Boers Peter Boers langs de Kootenay rivier in Banff National Park in Canada Peter Boers

Hoe heb je de foto van de vuurgoudhaan gemaakt?

“De foto van het vuurgoudhaantje heb ik vanaf mijn balkon op vier hoog genomen. Achter onze flat hebben wij een grote tuin waarin ik inmiddels al 35 verschillende vogelsoorten heb gezien, nog los van overvliegende vogels. Het blijft een uitdaging om ze vanaf het balkon goed te fotograferen, maar het lukt gelukkig regelmatig.”

“De groene specht, de grote bonte specht en een sperwer waren wel de hoogtepunten. Daarnaast zijn de goudhaan, vuurgoudhaan, gekraagde roodstaart, grauwe vliegenvanger en de houtsnip ook zeldzame, maar welkome bezoekers.”

“De opname van de vuurgoudhaan is gemaakt met 800 mm, f/11 op ISO 800 met 1/60 seconde. Gelukkig hield het haantje zijn kop en poten wel even stil en geeft de beweging van het lichaam daardoor een aparte uitstraling aan de foto. Door vignetering (minder helderheid aan de randen geven) toe te passen, werd het accent meer op het koppetje gelegd, zodat dit er meer uitsprong.”

Groene specht / Peter Boers Fotogalerij De groene specht laat zich regelmatig fotograferen vanaf het balkon, hij is vaste gast. Groene specht / Peter Boers Fotogalerij

Wat is je favoriete vogel?

“Ik heb een aantal favoriete vogels. Dit zijn de spechten (waaronder de draaihals), de roofvogels (vooral uilen), de kleine reigersoorten (woudaap, kwak en roerdomp) en kleurrijke vogels zoals de ijsvogel en (vuur)goudhaantjes.”

Sperwer / Peter Boers De sperwer was wel één van de balkon-hoogtepunten. Sperwer / Peter Boers

Heb je wel eens wat bijzonders meegemaakt tijdens het fotograferen?

“Iets bijzonders gebeurde in een openbaar vogelhutje, toen ik een ijsvogel fotografeerde. Het begon te schemeren en ik was net van plan op te stappen, toen ik vanuit mijn ooghoek in de rietkant een vogel zag opdoemen. In eerste instantie dacht ik dat het een waterhoen was, dat ik daar eerder had gezien. Toen ik beter keek, bleek het echter een waterral te zijn, die ik toen voor het eerst van mijn leven zag! Tot mijn verrassing kwam er even later een tweede aanzetten. Het lukte mij zelfs om ze beide vast te leggen!”

Waterral / Peter Boers Voor het eerst een waterral, zijn het er meteen twee! Waterral / Peter Boers

Ben je een fanatieke vogelfotograaf? En ga je vaak op pad om te fotograferen?

“Regelmatig pak ik de fiets of de auto om in de omgeving op vogeljacht te gaan, soms wel vijf keer in de week, afhankelijk van het weer. Ik ben zowel een fotograaf als vogelaar. Als ik een bewijsplaatje heb, zet ik aparte waarnemingen ook op waarneming.nl. Grote afstanden afleggen voor een zeldzame vogel zal ik niet gauw doen. Dichtbij is al vaak genoeg te zien en te fotograferen.”

Steenuil / Peter Boers Fotogalerij Dit fotogenieke steenuiltje liet zich tijdens een fietstocht zien. Eén van de favorieten. Steenuil / Peter Boers Fotogalerij

Heb je tenslotte een vogelfototip voor anderen?

“Eén van de belangrijkste dingen die je níet moet doen en die ik toch vaak zie gebeuren: achter een vogel aangaan om hem te fotograferen. Beter is om op het gedrag van de vogel te letten en te ontdekken waar hij waarschijnlijk heen zal gaan. Soms vliegen ze namelijk in een bepaald patroon. Probeer je dan zo op te stellen dat de vogel naar je toekomt in plaats van andersom.”

Kijk voor meer foto's van Peter op zijn website.

Help mee vogels beschermen

Vogels zijn er overal en altijd: alledaags en fascinerend, spannend en ontroerend tegelijk. Wij kunnen ons een wereld zonder vogels niet voorstellen. Help mee vogels beschermen en ontvang ook nog eens ons magazine Vogels.

Word lid