Koolmees met rups / Shutterstock Alle berichten

Vogels en insecten ultiem wapen tegen eikenprocessierups

Geplaatst op 4 juli 2019

De eikenprocessierups zorgt deze maanden weer voor veel overlast. Maar hulp is onderweg: steeds meer vogels ontdekken de rupsen als een prima maaltijd. En ook insecten en vleermuizen vullen hun magen inmiddels met de larven en de rupsen. Dus help je zelf van de eikenprocessierups af door de natuur in je tuin een boost te geven. Hoe? Vul je postcode in op www.mijnvogeltuin.nl, ontdek welke vogels bij jou in de buurt leven en hoe je deze naar je tuin kunt lokken.

Het verhaal van de eikenprocessierups is zo langzamerhand wel bekend. Achter elkaar, in een treintje (als bij een processie) kruipen de rupsen in groepen over de eikenbomen. Wie in contact komt met de brandharen van de rups heeft in het beste geval alleen last van flinke jeuk. De rupsen zijn inmiddels een ware plaag geworden. Gelukkig ontdekken steeds meer insectenetende vogels de eikenprocessierups als een lekkernij. Koolmees, pimpelmees, boomklever, kauw en spreeuw… allemaal slaan ze een sappige rups niet af, zelfs de eikenprocessierups niet. En laten deze vogels nu net in de achtertuinen leven!

Meer biodiversiteit helpt!

Veel vogels eten de jonge rupsen, die nog geen haren hebben. Maar steeds meer vogels ontdekken ook hoe je de rupsen met haar en al kunt eten. Zo is een koolmees gefilmd die de rups eerst flink heen en weer schudt, om vervolgens langs een tak kaal te schrapen. Ook insecten als sluipwespen en lieveheersbeestjes slaan de larven en eitjes van een eikenprocessierups niet af, net als sommige soorten vleermuizen. De eerste proeven waarbij biodiversiteit rondom eikenbomen is ingezet als natuurlijk wapen tegen de eikenprocessierupsen zijn veelbelovend. In Westerveld zijn er drie jaar na het starten van de proef zo’n 85% minder rupsen en ook Amersfoort meldt een zichtbare afname.

Vogels erin, eikenprocessierups eruit

Dus doe jezelf een lol en geef de natuur in je achtertuin een boost! Dat levert je meer vogels en insecten op en daarmee minder eikenprocessierupsen. Bovendien help je de vogels en daarmee de natuur enorm: het biedt vogels een extra plek om te leven. Hoe je dit aanpakt? Vul op de site www.mijnvogeltuin.nl je postcode in en ontdek welke vogels bij jou in de buurt leven. Vervolgens krijg je tips om deze vogels, maar ook vlinders naar je tuin te lokken en te behouden. Dus nestkast en struiken erin, eikenprocessierups eruit!