Steenuil / Nature in Stock - Eric Medard Alle berichten

Vogelbescherming zet camera’s bij broedende vogels zondag 1 maart aan

Geplaatst op 21 februari 2020

Save the date: Beleef de Lente van Vogelbescherming Nederland gaat op 1 maart weer van start. Op deze zondagochtend zet Vogelbescherming in de uitzending van Vroege Vogels op NPO Radio 1 de camera’s bij de broedende vogels weer aan. Vanaf dat moment kan iedereen opnieuw meegenieten met het liefdesleven van vogels in de lente. De publiekslievelingen ooievaar, steenuil en slechtvalk zijn ook dit jaar weer van de partij. Beleef de Lente van Vogelbescherming Nederland trekt al jaren honderdduizenden trouwe kijkers.

Er valt direct wat te beleven

Zodra de camera’s op zondag 1 maart aan gaan, zijn direct de vaste favorieten te volgen: de ooievaar, steenuil, kerkuil, slechtvalk en bosuil. De bosuil is er elk jaar weer vroeg bij, omdat jonge bosuilen het nest verlaten zodra andere vogels met broeden beginnen. Bosuilen eten behalve muizen namelijk ook kleine vogels. De camera bij het nest waar zowel de zeearend, havik als buizerd op azen gaat ook dit jaar weer aan. Nieuw dit jaar is een camera bij een tuinvijver in het bos. Voor de camera zie je diverse tuinvogels, zoals de merel en koolmees, drinken en badderen.

Ooievaar / Jelle de Jong Ooievaar / Jelle de Jong

Nieuwe soorten

De camera’s bij de andere soorten worden gedurende het seizoen aan gezet, zodra daar de eerste tekenen van leven zijn. Daar zitten een aantal nieuwe soorten bij. Welke dat zijn wordt later bekend gemaakt. In totaal volgt Beleef de Lente dit jaar minimaal 12 soorten.

Livebeelden, clipjes, blogs en vlogs

Behalve de live-beelden zijn op www.beleefdelente.nl dagelijks korte filmpjes met hoogtepunten te zien. Per vogel wordt een weblog bijgehouden door een deskundige om duiding te geven aan de beelden. Ook is er een forum waar kijkers met elkaar kunnen praten over de vogels en hun vragen kunnen stellen aan de deskundigen.

Beleef de Lente van Vogelbescherming Nederland is al jaren een groot succes. Jaarlijks volgen rond de 900-duizend mensen de vogels tijdens het broedseizoen, een groot deel daarvan kijkt zelfs dagelijks.