Jeugd / Barend van Gemerden Alle berichten

Jeugd / Barend van Gemerden

VN Mensenrechtenraad: maak gezonde leefomgeving een mensenrecht

Geplaatst op 13 oktober 2021

Het recht op een gezonde leefomgeving als officieel door de Verenigde Naties (VN) erkend mensenrecht, is een flinke stap dichterbij gekomen. De Mensenrechtenraad van de VN besloot afgelopen week unaniem dit recht toe te voegen aan de Verklaring van de Rechten van de Mens. Het is nu aan de Algemene Vergadering van de VN hierover definitief te beslissen.

Succes voor BirdLife

De beslissing van de Mensenrechtenraad is een groot succes voor BirdLife International. De organisatie, waarvan Vogelbescherming de Nederlandse Partner is, zet zich sinds vorig jaar met de campagne #1planet1right in voor dit recht.

De beslissing van de Mensenrechtenraad komt op een goed moment. Ruim anderhalf jaar corona-pandemie heeft ons op het grote belang van een natuurrijke omgeving voor de gezondheid van de mens gewezen. Bovendien komt de beslissing op het moment dat de VN-biodiversiteitstop in het Chinese Kunming is begonnen en aan de vooravond van de klimaattop in Glasgow.

Een gezonde leefomgeving als mensenrecht moet een extra stimulans zijn tot ambitieuze afdwingbare afspraken over herstel biodiversiteit en de strijd tegen klimaatverandering.

Ook mee eens? Teken voor 1planet1right

Van een gezonde leefomgeving als ménsenrecht hebben ook vogels en natuur in bredere zin profijt. Het gaat om een groene gezonde omgeving, waarbij onder andere milieufactoren als schone lucht, bodem en water op orde zijn. Daarmee draagt dit recht bij aan de levensvoorwaarde van ál het leven.

De volgende stap is nu dat de Algemene Vergadering van de VN het recht op een gezonde leefomgeving overneemt. Daarbij kunt u helpen door bijgaande petitie van onder andere BirdLife te tekenen via: https://1planet1right.org/ en de oproep te delen met #1planet1right. Dank u wel!

Campagne BirdLife

Nederlandse vogels in hun domein

Het schitterend uitgevoerde Nederlandse vogels in hun domein behandelt de algemene en karakteristieke vogelsoorten die thuishoren in de veelheid aan Nederlandse landschappen: van wad tot stad.

Naar de webshop