Eleonorasvalk - Ruwan Aluvihare Alle berichten

Vakantiepret met de Eleonora’s valk

Geplaatst op 6 oktober 2021

Na ruim anderhalf jaar Corona-lockdowns wilden mijn partner en ik op vakantie naar een andere omgeving. Het werd Sicilië. Hoewel een interessant vogelgebied is het niet de plek waar je heel gemakkelijk bijzondere vogels kunt zien. Maar met wat geluk lukt dat wel.

Een van de bijzondere soorten die je er kan tegen komen is Eleonora’s valk. Die vliegt soms over het eiland op doortrek. Het is een prachtige middelgrote valk die op steile rotsen en rotseilanden langs de Middellandse zeekust broedt. In oktober vliegen deze valken met de nieuwe kroost naar Madagaskar om te overwinteren.

Salina

Op de vierde dag van de vakantie kwamen wij, na een boottocht van ruim drie uur, aan op het eiland Salina, bekend van de film ‘Il Postino’. Salina bestaat uit twee oude vulkanen, één met een in zee gezakte krater, en daar was ons verblijf. Een schitterende plek.

’s Middags hoorde ik tijdens een wandeling een scherp en herhaald “kjek, kjek, kjek”. Ik zag vier valken speels met elkaar aan het vliegen. Verdomme, geen camera! Snel gehaald en hijgend terug gekomen met de camera, maar niks.

Kolonie

Een uur later, toen ik net dacht ‘kans gemist’, kwamen er toch nog drie Eleonora’s valken over mij heen vliegen. Daarna volgde meer. Voor de tweede keer in mijn leven was ik op toevallige wijze bij een kolonie van deze valken beland!

De vogels zijn niet alleen prachtig, ze hebben een leuk karakter. Met bombarie spelen de vogels in de lucht. Zij lijken te vliegen omdat het leuk is. Ineens, rond 18.00 uur trokken zij naar de top van de vulkaan om daar te dineren aan een door de warme wind opgezweepte insectenstroom.

Licht van opzij

Op de laatste avond hebben wij ook de vulkaan beklommen om dit spektakel van dichtbij te observeren. Fotograferen was moeilijk omdat ze snel zijn, de lucht ‘stoffig’ en warm was en ook omdat ik onder de valken liep, met licht van opzij. De meeste foto’s zijn dan korrelig en hebben te veel schaduw op de vogel. Maar, dat drukte de pret niet!