Jeugdkamp / Janko van Beek Alle berichten

Door Jeanet van Zoelen
Medewerker Vogelbescherming

Tips voor ‘buitenkinderen’

Geplaatst op 9 mei 2022

Houden uw (klein)kinderen van dieren, natuur en buiten zijn? Dan zijn dit leuke tips! Natuurkampen, excursies of mee met de jeugdafdeling van een vogelwerkgroep, er zijn superveel mogelijkheden.

Kent u zo’n kind dat niets liever doet dan kleine beestjes zoeken en bekijken, meer dieren herkent dan uzelf, verguld is als er een specht in de tuin zit en graag naar Freek Vonk kijkt? Voor die kinderen is het een feest om bij de jeugdafdeling van een vogelwerkgroep of bij één van de Jeugdbonden voor Natuur te gaan.

Kijken met nieuwe ogen

De jeugd heeft de toekomst, dus steeds meer vogelwerkgroepen krijgen een jeugdafdeling. Het is leuk voor de meer ervaren leden om kennis over te dragen. Als ze met de kinderen op stap zijn, kijken ze ook zelf weer met nieuwe ogen naar de wereld. De activiteiten variëren: wandeltochten met allerlei thema’s, leuke bezigheden zoals spoorzoeken, of een uitstapje naar een sterrenwacht.

Jeugdkamp / Janko van Beek Steeds meer vogelwerkgroepen krijgen een jeugdafdeling, óók in steden. Jeugdkamp / Janko van Beek

Ook in de grote stad, ook in úw buurt

En misschien onverwacht, maar ook in grote steden zijn er legio mogelijkheden voor kinderen bij vogelwerkgroepen, kijk bijvoorbeeld maar eens op de website van de Vogelwerkgroep Amsterdam. Wilt u weten of de vogelwerkgroep in uw buurt een jeugdafdeling heeft? Bel of mail dan gewoon even, u vindt de contactgegevens hier.

Jeugdbonden

In Nederland zijn ook twee jeugdbonden voor natuur: de NJN en de JNM. Kinderen vanaf 11 jaar zijn welkom om lid te worden. Naast excursies organiseren ze korte kampen in de weekenden en langere zomerkampen. Er zijn allerlei thema’s (insecten, vogels, zoogdieren) en de activiteiten zijn door het hele land. Bijzonder is dat kinderen lid mogen blijven tot ze 25 zijn en zelf een steeds grotere rol gaan spelen bij de organisatie van activiteiten.

Jeugdkamp / Janko van Beek Voor jongere 'buitenkinderen' zijn er de de Natuurontdekkers van het IVN. Jeugdkamp / Janko van Beek

Jonge Natuurontdekkers

Voor jongere kinderen vanaf 8 zijn er de Natuurontdekkers-kampen van het IVN. Vaak gaan ze maximaal twee nachtjes weg. Strandkamp, creakamp, Naturaliskamp: er zijn aantrekkelijke kampen voor jongens én meiden. U zult verstelt staan hoe groot en zelfstandig ze weer thuis komen!

Werkstukken vol weetjes en informatie over vogels

Ga je een spreekbeurt of werkstuk houden over vogels of wil je zomaar wat leuks lezen over vogels? Download dan één van de vele leuke werkstukken over bijvoorbeeld vogeltrek of uilen.

Download een werkstuk

Leuke kleurplaten van vogels

Leef je uit met een kleurplaat van Vogelbescherming! Je kunt kiezen uit meer dan 15 verschillende kleurplaten (pdf's) van vogels als oehoe, ijsvogel, steenuil, ooievaar of slechtvalk.

Download kleurplaat