Alle berichten

Door Jeanet van Zoelen

Run op mezennestkasten

Geplaatst op 7 oktober 2019

Sinds bekend is dat mezen eikenprocessierupsen eten, gaan de nestkasten voor kool- of pimpelmezen als warme broodjes over de toonbank. Goed! Maar, alleen een nestkast is niet genoeg voor een gezond ecosysteem en afname van de eikenprocessierups…
Eikenprocessierupsen

Krabben, verkoelende crème smeren, op vakantie gaan vol rode jeukbulten; weet u het nog? Afgelopen zomer stond in het teken van de eikenprocessierups. Gemeenten werden ter verantwoording geroepen: er moest wat gebeuren, want de volksgezondheid was in het geding. Grijp niet naar de gifspuit, was meteen het advies van Vogelbescherming, maar zet juist in op natuurlijke vijanden en een gezond ecosysteem. Dat is op de lange termijn een betere en duurzamere oplossing.

Onderzoek: 80% minder nesten van eikenprocessierupsen

Inmiddels is in het project ‘Natuurlijke bestrijding eikenprocessierups’ onderzocht of het inzetten van natuurlijke vijanden echt werkt en de eerste resultaten zijn veelbelovend. Natuurlijk, het gaat om een klein aantal proeflocaties en het experiment loopt pas kort, maar toch stemt dit hoopvol. Maar liefst 80% minder nesten van eikenprocessierupsen door het helpen van kool- en pimpelmezen en roofinsecten zoals sluipwespen, sluipvliegen, gaasvliegen en zweefvliegen.

Die hulp bestaat onder meer uit het gezond maken of houden van hun leefgebied en het aanpassen van het maaibeleid. Maar ook door het aanbieden van nestplaatsen (nestkastjes).

Dit is zo'n houtbetonnen nestkast die nu op veel plaatsen is uitverkocht.

Houtbetonnen nestkasten voor mezen uitverkocht

Dat aanbieden van nestkastjes hebben we geweten bij Vogelbescherming. Het lijkt of er geen mens of gemeente meer is die er geen heeft gekocht. Vooral de houtbetonnen variant voor kool- en pimpelmezen gaat hard en is nu zowaar zelfs uitverkocht! Wees gerust; de productie loopt op volle toeren om dat zo snel mogelijk te veranderen. Er zijn nog wel houten nestkasten, dus bent u van plan er één te kopen? Wees er dan snel bij!

De mezen zijn gelukkig niet kieskeurig...
en ook blij met een kasteel of brievenbus.

Gezond ecosysteem

Vogelbescherming is ontzettend blij met deze ontwikkeling, omdat onze raad blijkbaar ter harte wordt genomen. Maar, een kleine kanttekening: alleen een nestkast ophangen gaat het hem niet doen. Er moet meer gebeuren voor een gezond ecosysteem en de afname van de eikenprocessierups.

Verschillende bloeiende soorten

Kool- en pimpelmezen (en andere rups etende vogels) hebben namelijk niet alleen nestkasten nodig, maar ook dichte of stekelige struiken, bomen of hagen om zich veilig te verschuilen. En, natuurlijk, voedsel. Dat vinden ze in vogelvriendelijk ingerichte tuinen, gemeenteparken en - plantsoenen, bermen enzovoort. Hier staat een lijst met vogelvriendelijke beplanting, maar waar het op neer komt is: zaai of plant zoveel mogelijk verschillende inheemse, bloeiende soorten voor een rijkdom aan insecten en zaden.

Zaai of plant zoveel mogelijk verschillende bloeiende soorten voor een rijkdom aan insecten en zaden.

Kenniscentrum Eikenprocessierups

Neem voor meer informatie over de roofinsecten en de ervaringen uit het project ‘Natuurlijke bestrijding eikenprocessierups’ contact op met het Kenniscentrum Eikenprocessierups. Zo komt langzaamaan die rupsensituatie hopelijk onder controle. Heb vertrouwen in de natuurlijke bestrijding, maar gun het tijd.

Een keur aan nestkasten

Veel vogels kunt u helpen met een nestkast. Elke soort heeft eigen woonwensen. Waar en hoe u de nestkast ophangt, is belangrijk, net als het type kast. Koop 'm bij Vogelbescherming, dan steunt u ook
het werk van de vereniging.

naar de webshop

Bouwpakket nestkast

Met dit pakket heb je alles in huis om een echte mezenkast in elkaar te timmeren. Spijkers, schroeven en handleiding bijgeleverd. Alleen zelf nog even bewerken met milieuvriendelijke verf of beits.

Kijk in onze webshop