Kievit / Jelle de Jong Alle berichten

Kuikens in het land, poes in de mand

Geplaatst op 12 april 2022

Het duurt niet lang meer of de eerste kievitskuikens kruipen uit het ei. De weken daarna zullen ook kuikens van de grutto, scholekster, tureluur en andere weidevogels door het land scharrelen. Een kwetsbare periode voor de kuikens waarin ze nogal wat gevaren te overwinnen hebben voordat ze vliegvlug zijn. Katten vormen daarbij ook een gevaar.

Loslopende katten

Weidevogels hebben het moeilijk. Al jaren nemen ze in aantal af. Er is zelfs een Aanvalsplan grutto gelanceerd als allerlaatste redmiddel voor onze kenmerkende weidevogels, met de grutto voorop. De voornaamste reden van de afname zit hem in het feit dat er te weinig geschikt leefgebied is: vochtige weilanden waarin het zoemt van de insecten (het voedsel voor de kuikens) en met genoeg plekken om te schuilen voor vijanden zoals bijvoorbeeld de vos en bruine kiekendief.

Maar wat veel mensen zich niet realiseren is dat ook de huiskat graag een weidevogelkuiken lust. En dat terwijl weidevogels (extra) sterfte door predatoren zoals katten er niet bij kunnen hebben.

Daarom ondersteunt Vogelbescherming de campagne 'Kuikens in het land, poes in de mand'. Uit onderzoek blijkt dat huis- en boerderijkatten ’s nachts kilometers afstruinen door weilanden. Het liefst vangen ze muizen, maar instinctief doden ze ook de weerloze kuikens. Daarom roepen we alle katteneigenaren op om hun dier tenminste vanaf half april tot en met juni – als alle grondbroedende vogels kuikens hebben – binnen te houden zodra het donker wordt.

Grondbroedende vogels

Het is ook goed om te realiseren dat alleen al de aanwezigheid van katten in graslanden of op akkers, ervoor kan zorgen dat weidevogels deze plekken gaan vermijden en er dus niet eens proberen om een partner te vinden of een nest te bouwen. Daarmee hebben katten in Nederland indirect een grote en niet te onderschatten invloed op de geschiktheid van leefgebieden voor grondbroedende vogels, zoals weidevogels.

Het aantal katten in Nederland ligt tussen 3,6 miljoen en 4,7 miljoen. Dit zijn ruim 3 miljoen huiskatten, een half miljoen zwerfkatten en 135.000 tot 1.2 miljoen verwilderde katten in het buitengebied. Door deze aantallen is de kat het meest voorkomende roofdier in Nederland.

Wat kunt u doen?

De filmpjes van Emiel en zijn kat Gurbe laten zien wat het probleem is – én wat je eraan kan doen. Doe als Emiel: kuikens in het land? Poes in de mand!

Bedankt! Namens alle vogels van Nederland.

Alles over weidevogels

Vogelbescherming stelde factsheets samen op basis van alle onderzoeken in binnen- en buitenland. Gratis, voor iedereen die betrokken is of meer wil weten over weidevogels.

Help de weidevogels

Grutto’s en andere weidevogels redden het niet langer in ons land. Ze hebben drassig weiland, insecten, kruiden en bloemen nodig om te overleven. Die rijke weides verdwijnen. Samen met boerenlandvogelboeren brengt Vogelbescherming de rijke weide terug.