Fotohut Drunen / Hans Peeters Alle berichten

Fotohut van de maand Drunen

Geplaatst op 8 maart 2017

Een zoektocht naar de beste vogelobservatiehutten van Nederland – die taak hebben Hans Peeters en Rob Kempers op zich genomen. Vogelhutten zijn bedoeld om ongestoord dichtbij vogels te kunnen komen, zonder dat ze dit in de gaten hebben. Als amateurfotografen verschuilen Hans en Rob zich vele uren in een hut en wachten vol spanning wat er in beeld komt. Deze maand een fotohut aan de rand van de Loonse- en Drunense Duinen.
Fotohut Drunen / Hans Peeters Fotohut Drunen / Hans Peeters

Boshut

Goed verscholen op een particulier terrein langs de bosrand bevindt zich deze fotohut. Een degelijk bouwwerk, ingegraven in de grond zodat je op ooghoogte met de vogels bent. De hut biedt royaal ruimte aan twee personen en via speciaal spiegelglas (de vogels zien jou niet maar jij hen wel) kijk je uit over een vijverpartij. Door slimme trucs komen de vogels dicht voor de hut en zorgt het water op de achtergrond voor een mooie, rustige sfeer.

Om te fotograferen kun je gebruik maken van een aanwezig robuust sledesysteem, waar je je eigen statiefkop opschroeft. Daardoor heb je een stabiele ondergrond en ben je toch heel flexibel.

Hoewel de hut zich aan de bosrand bevindt zijn er rondom bomen gekapt, waardoor je toch voldoende licht houdt om te fotograferen. En wordt het koud, dan is er een kachel aanwezig.

Deze hut verdient ****1/2  op een schaal van vijf.

Appelvink / Hans Peeters Appelvink / Hans Peeters

Voor de lens

Je kunt wel merken dat de vogels gewend zijn om hier gevoerd te worden. We hebben onze post amper ingenomen of de kool- en pimpelmezen, vinken en roodborsten vliegen ons om de oren. Jawel meerdere roodborsten. Normaal zie je er altijd meer één, maar vandaag zien we regelmatig drie exemplaren voor de hut. Ze dagen elkaar uit en zetten soms de achtervolging in. Je mag hier verder het gebruikelijke arsenaal aan bosvogels verwachten: heggenmus, staartmees, boomklever, goudvink, appelvink (die slechts een keer, heel even poseert), houtduif, gaai en grote bonte specht. Sperwer en ijsvogel laten zich hier regelmatig zien, maar niet vandaag.

Natuurlijk mogen we de eekhoorns niet vergeten. Twee exemplaren, een roodkleurige en een meer grijsbruine scharrelen voortdurend om de hut. Ze zijn zo snel dat ze zich lastig laten fotograferen. De van huis meegenomen gieter die dienst doet als entourage, wekt hun nieuwsgierigheid op.

Gaaien houden van een bad

In een boom vlakbij zijn twee gaaien gaan zitten. Gaaien zijn van nature schuw en observeren eerst altijd de omgeving om te kijken of de kust wel veilig is. Na minuten wachten vliegt er eentje naar beneden en landt vlak voor de hut. Zin in pinda’s? Nee hoor, parmantig stapt ie naar de waterrand en na nog eens goed om zich heen te hebben gekeken, neemt ie een bad. Nu verliest de vogel alle schuwheid en gaat uit zijn dak.

Prachtig zo’n badderende gaai vlak voor je neus. Met een langzamere sluitertijd (1/30 sec ) worden de waterdruppels en bewegende delen van de vogel onscherp, waardoor je meer actie in je foto krijgt.

Wat zijn ze mooi die gaaien, met de zachte lilakleuren en felblauwe vleugelveertjes.

Gaai / Hans Peeters Gaai / Hans Peeters

Fototip!

Voor een bezoek aan een fotohut draag je het beste zwarte kleren. In de donkere hut ga je dan op in je omgeving en wordt je helemaal onzichtbaar voor de vogels. Dit betekent dat kalende mannen of fotografen met een witte haardos er slim aan doen een donkere pet of muts op te zetten. Denk ook aan reflecterende horloges en ringen!

Uitgerust op pad

Het is altijd kiezen wat je meeneemt voor een fotodag. Niet te weinig apparatuur, maar je wilt ook niet te veel sjouwen met spullen die je toch niet gebruikt. Gelukkig bevindt deze hut zich op slechts 100 meter vanaf een parkeerplaats. Wat gaat er mee als uitrusting:

• Camerabody
  • Telelens minimaal 300 mm, een zoomlens 200-500 mm is ideaal
  • Statiefkop die je van je statief af hebt geschroefd
  • Voldoende geheugen
  • Eten en drinken. Een hele dag fotograferen maakt hongerig en dorstig.

Verantwoord fotograferen

Dat je je als natuur- en vogelfotograaf houdt aan bijvoorbeeld de criteria voor verantwoorde vogelfotografie van Vogelbescherming ligt voor de hand. Als bezoeker van een fotohut, zijn er nog wat aanvullende zaken om rekening mee te houden:

• Deuren en luiken voorzichtig openen en sluiten
  • Niet te hard praten met elkaar
  • Steek je lens niet te ver naar buiten en zwaai er niet al te enthousiast mee heen en weer
  • Draag donkere onopvallende kleding

• Ga voor alle vogelkijkhutten van Nederland naar www.vogelkijkhut.nl.
  • Bezoek onze webshop en winkel voor de leukste artikelen en de mooiste verrekijkers en telescopen.