Visarend / Luc Hoogenstein Alle berichten

Broedende visarenden in de Biesbosch via de webcam te volgen

Geplaatst op 21 maart 2021

Op zondag 21 maart gaat een nieuwe webcam bij Beleef de Lente aan: vanaf dat moment kan er gekeken worden naar de terugkeer van de visarenden in de Biesbosch. Vogelbescherming heeft in samenwerking met Staatsbosbeheer een webcam bij het nest geplaatst, waarmee de broedende visarenden via de beleefdelente.nl te volgen zijn. Visarenden broeden sinds 2016 met succes in Nederland, in de Biesbosch. In de Biesbosch zaten vorig jaar maar liefst drie broedpaartjes. De Biesbosch is momenteel het enige natuurgebied in Nederland waar visarenden broeden. De visarenden worden elk moment terug op het nest in de Biesbosch verwacht na hun overwintering in Afrika.

De visarend (Pandion haliaetus) is een prachtige roofvogel. Ze hebben een lichte onderzijde en donkere bovendelen. Ze ‘bidden’ met zware vleugelslagen en duiken vanaf grote hoogte met vooruitgestoken poten in het water om vis te vangen. Visarenden zijn trekvogels en overwinteren in (tropisch) Afrika. Sinds 2016 broedt de soort in de Biesbosch en inmiddels broeden er drie paartjes in het gebied. In 2020 kreeg elk paar drie jongen die succesvol uitvlogen. Een vierde paar heeft zelfs al een nest gebouwd.

Webcam

Het nest waar de webcam op staat, staat in het broedgebied waar het allemaal begon. Hier broedt al vanaf het begin een Duits mannetje. Het mannetje van het boomnest heeft een kleurring om zijn poten. Hij is geringd als nestjong in 2012 op een nest in een hoogspanningsmast nabij Rogatz in de Duitse Deelstaat Saksen Anholt langs de Elbe. Dat is op ongeveer 550 kilometer van de Brabantse Biesbosch vandaan. De herkomst van het vrouwtje is onbekend. We zijn heel benieuwd of het mannetje weer terugkeert uit Afrika.

Biesbosch / Staatsbosbeheer Biesbosch / Staatsbosbeheer

De Biesbosch

Nationaal Park de Biesbosch is een zoetwatergetijdengebied. Er is dus sprake van eb en vloed. Daar zijn er maar een paar van in de wereld. De Biesbosch ontstond 600 jaar geleden na de Sint Elisabethvloed. Deze stormvloed markeerde het ontstaan van de Biesbosch. Water, rietlanden en kreken vormen het grootste deel van het landschap. Door gigantische natuur- en veiligheidsprojecten in het Nationaal Park De Biesbosch is het natuur-en recreatiegebied bijna verdubbeld.

In 2011 bouwde een koppel zeearenden hier al hun nest en in 2016 volgde de visarend. Deze indrukwekkende soorten zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de Biescbosch. Vooral de ondiepe visrijke natuurontwikkelingsgebieden zoals de Noordwaard en Zuiderklip zijn in trek bij de visarenden. De vogels vangen hier dagelijks met succes grote voorns en brasems. In de Noordwaard bouwde een paar één van hun nesten. Het paar van de webcam.

Visarend / Thomas van der Es Visarend / Thomas van der Es

Unieke beleving

Boswachter Harm Blom van Staatsbosbeheer is trots: ‘Dat je in Nederland kan genieten van broedende visarenden is al uniek, maar dat je vanuit je huiskamer kunt meekijken in het nest is natuurlijk geweldig. Voor jong en oud wordt op deze manier een bijzondere inkijk gegeven in het dagelijkse leven van deze arendsoort. Via de livestream heb je direct zicht op het nest en elke week worden en blogs en clips geplaatst op vogelbescherming.nl/beleefdelente. Zeker in deze coronatijd is het voor iedereen een aanwinst om op deze manier toch unieke natuur vanuit je woonkamer te beleven.’

De webcams van Beleef de Lente zijn zondag 28 februari aangegaan. De camera’s volgen naast de zeearend onder andere de steenuil, ooievaar, oehoe, slechtvalk, bosuil en kerkuil. Vorig jaar keken ruim 1,8 miljoen mensen naar de belevenissen van de vogels in het broedseizoen.

De camera’s van Beleef de Lente zijn vanaf begin maart tot eind juli aan bij verschillende vogelsoorten zoals de visarend, oehoe, steenuil, ooievaar, bosuil en nog veel meer.

Kijk de clipjes en lees de blogs