Bliek

Gierzwaluw

Scholekster

Gekraagde roodstaart

Overzicht 2022

Het was een zeer geslaagd broedseizoen voor de visarenden. Hier een aantal belangrijke beelden achter elkaar in volgorde van tijdlijn.
Bedankt voor het kijken en hopelijk tot volgend jaar!

Bekijk de clip

De uitsmijter

Saskia Wijte

29.07.22 Ja beste lieve mensen, we gaan er helaas aan geloven. De camera's gaan uit op 1 augustus. Maar om het leed wat te verzachten: we kunnen nog een paar dagen genieten van de prachtige sfeerbeelden uit de Biesbosch, en nog net op tijd voor het einde zijn de jongen alledrie uitgevlogen!

Naar alle blogs & vlogs visarend

De eieren van de visarend lijken klein te zijn - vergeleken met de volwassen vogel. Maar hoe groot zijn die eieren eigenlijk?

Deze vraag is gesteld door koosvdboogaart.

Veelgestelde vragen over de visarend

Mooie visstekjes

Vaak is de visarend zwevend en biddend boven visrijke waterpartijen te vinden, zoekend naar zijn volgende prooi. De visarend broedt in Nederland in hoge bomen en hoogspanningsmasten.

Een flink nest

Visarenden maken in het voorjaar een flink nest van takken in de toppen van bomen, op kliffen of andere hoge structuren. Zolang dit nest niet kapot of bezet is, wordt het herhaaldelijk gebruikt.

Pescotariƫr ten top!

Bij de visarend gaat er geen dag voorbij dat er geen vis wordt gegeten, het dieet bestaat voor 99% uit vis en 1% uit kleine zoogdieren, vogels en amfibieƫn.

De Biesbosch

Het robuuste natuurgebied de Biesbosch is al enkele jaren bekend terrein bij de visarend. Sinds 2016 broedt de visarend hoog in de top van een boom. Vanuit de top kan hij zijn territorium overzien.