Lentetuin / Fred van Diem Alle berichten

6 absolute records van de Jaarrond Tuintelling

Geplaatst op 13 mei 2020

Duizenden vrijwilligers tellen al het leven in hun voor- en achtertuin en geven dat door via tuintelling.nl. Dat doen ze nu al 5 jaar. Het levert een schat aan belangrijke informatie op, maar ook een rits aan interessante feitjes. Daarom 6 records die u nog niet kende!
Gierzwaluw / Jouke Altenburg Gierzwaluw / Jouke Altenburg

1. De vroegste

De eerste gierzwaluw van dit jaar bij de Jaarrond Tuintelling werd gemeld op 20 april in Amersfoort. De gierzwaluw wordt niet voor niets de vogel van Koningsdag genoemd, traditioneel het moment dat de eerste zwaluwen zich weer in ons land melden.

2. De meeste

In de maand april zijn elk jaar de meeste tellers actief. Vogels zitten dan volop in het broedseizoen, dus er valt genoeg te zien. Dit jaar telden de meeste mensen in de week van 1 april. Niet geheel onlogisch, het was één van de eerste weken dat mensen massaal gingen thuiswerken.

Huismus / Shutterstock Huismus / Shutterstock

3. Het vaakst

Het recordaantal tellingen staat op 2877. Bijna 3000 keer is er dus door één persoon op één adres in vijf jaar tijd geteld. Omgerekend is dat bijna 2 tellingen per dag! Kunt u het zich voorstellen? Met grote groepen huismussen, gierzwaluwen, diverse soorten vlinders en libellen valt er in elke tuin meer dan voldoende te zien en te tellen, mits er voldoende groen is natuurlijk.

4. Het natuurlijkst

Het recordaantal soorten in één tuin staat op 1615. Dat is 2x zoveel als de nummer twee: 850 soorten. Zoveel soorten in één tuin is wel uitzonderlijk. Maar deze tuin in Terborg bestaat ook uit meerdere tuinen en een weiland, dat grenst aan een rivier. Er is een kikkerpoel, er zijn houtwallen, rietkragen, een kleine boomgaard en veel wilde bloemen. Een oase voor de natuur dus, en dat is te zien in het aantal soorten dat hier leeft.

Zeearend / Jelle de Jong Zeearend / Jelle de Jong

5. De grootste

In maar liefst 33 tuinen is de afgelopen 5 jaar een das is waargenomen! In 7 tuinen werd een zeearend gezien, de grootste vogel van Nederland. Niet geheel onlogisch wonen deze waarnemers in de buurt van de Oostvaardersplassen, Biesbosch of in de waterrijke delen van Friesland. Ook leuk: bijna 1 op de 4 tellers heeft een egel in de tuin gezien.

6. Het treurigst

Uit de data van de Jaarrond Tuintelling is de achteruitgang van merels door het usutu-virus als eerste gesignaleerd. Een triest record, maar het laat direct zien hoe belangrijk het is dat mensen regelmatig in hun tuin de dieren tellen. Door het analyseren van deze gegevens is het direct duidelijk hoe het met de verschillende soorten vogels, vlinders en zoogdieren gaat.

Logo Jaarrond tuintelling Logo Jaarrond tuintelling

Benieuwd hoe de Jaarrond Tuintelling werkt?

Kijk eens op www.tuintelling.nl voor de actuele informatie en hoe je mee kunt doen. Om te vieren dat de Jaarrond Tuintelling 5 jaar bestaat is er op 20 juni een Bioblitz: 24 uur lang tellen vrijwilligers het leven in hun tuin. Een ideaal moment om aan te haken!

Mijn tuin telt mee

Wat er allemaal in tuinen leeft aan verschillende soorten vogels, vlinders, zoogdieren en insecten weten we nauwelijks. Met jouw hulp proberen we dat goed in beeld te krijgen. Ook jouw tuin zit vol leven.

Doe mee met de Tuintelling