Huiskraai

House Crow, Corvus splendens - Kraaien (Corvidae)

De huiskraai is een van de kraaiachtigen die zich graag ophoudt in havensteden, en zich verplaatst via schepen. Zo is hij ook in Nederland gekomen: in 1994 zaten de eerste drie vogels in Hoek van Holland. Vanwege zijn manier van verspreiden, vermeende agressieve gedrag naar andere soorten en mogelijke schade aan de populatie van inheemse soorten en landbouwgewassen wordt de soort gezien als invasieve exoot. In 1997 bracht een paar één jong groot, en sindsdien hebben ze zich heel langzaam uitgebreid met in 2004 ten minste 12 en 2013 25 exemplaren. Na een rechtelijke uitspraak in 2013 is men overgegaan tot het ruimen van alle vogels.

De huiskraai lijkt heel erg op de kauw met een donkergrijze hals en zwart gezicht, maar heeft een langere snavel en meer grijs op de hals en buik. Bovendien is hij wat groter, en heeft hij in alle kleden een zwart oog.

Roept doorgaans niet veel, af en toe een kraaiachtig "raaa..raaa" maar heser en scheller. Bij alarmering een staccato "kréa-kréa-kréa".

Leer de bekendste tuinvogels beter kennen met Vogels Dichterbij. Dit gratis magazine staat boordevol mooie foto’s over vogels kijken en met veel praktische tips over vogels voeren, nestkastjes en vogelvriendelijke tuinen. Bestel Vogels dichterbij meteen en ontvang aantrekkelijke korting op leuke producten.

Broedt van begin april tot juli, maar in oorspronkelijk verspreidingsgebied (India) meer gebonden aan natte/droge seizoen. Legt 4 eieren. Broedduur 16-17 dagen. Het nest bevindt zich hoog in bomen. Kan kolonies vormen. Na 21-28 dagen zijn de jongen vliegvlug.

Komt altijd voor in stedelijk gebied en havens, met aanwezigheid van bomen en voedsel in de vorm van afval.

Alleseter. Vormt vaak sociale groepen waarmee eten wordt gezocht. Eet werkelijk bijna alles wat eetbaar is, van jonge vogels en insecten tot etensresten en aas.

Normaliter standvogel, maar kan zich geregeld verspreiden als verstekeling op schepen. Is op die manier al in diverse havensteden terecht gekomen, en in het Midden-Oosten en langs de oostkust van Afrika zijn op die manier al diverse kolonies ontstaan, waarvan sommigen voor serieuze overlast zorgen.

uiterst schaarse broedvogel | jaarrond aanwezig

Voor het eerst in Nederland in 1994, eerste broedgeval in 1997, maximaal 27 exemplaren in 2012, waarna door de overheid werd besloten m deze invasieve exoten te doden. In 2016 nog in ieder geval enkele exemplaren.

Aantal broedparen 1-3 (in 2005-2008)

Vanaf 1995 bevinden zich enkele huiskraaien in Hoek van Holland.

In Frankrijk, Polen, Hongarije, Denemarken en Ierland zijn eerder exemplaren verschenen. Verder is de soort voornamelijk te vinden in India, en als exoot in het Midden-Oosten en Oost-Afrika.

De huiskraai geldt in Nederland als een invasieve exoot. De overheid heeft ervoor gekozen de vogels in Hoek van Holland te doden.

Elders in de wereld heeft de huiskraai die in India een thuis heeft inheemse soorten verdrongen. Om die reden heeft Vogelbescherming geen bezwaar gemaakt toen de overheid besloot de in Nederland aanwezige vogels te doden. Zie ons standpunt over exoten.

De huiskraai is een niet-beschermde uitheemse soort. De soort geniet geen bescherming op grond van de Europese Vogelrichtlijn en de Nederlandse Wet natuurbescherming, omdat de soort niet van nature in het wild voorkomt in de Europese Unie. Het gaat om uitheemse dieren die door de mens zijn geïntroduceerd buiten hun natuurlijke verspreidingsgebied en zich in de vrije natuur hebben weten te handhaven en voortplanten. Er zijn een aantal regels van toepassing op uitheemse soorten.

De Wet natuurbescherming bevat verschillende algemene regels die ook van toepassing zijn op uitheemse soorten. Het gaat om:

• de algemene zorgplicht die geldt voor een ieder ten aanzien van alle in het wild levende dieren en planten, alsmede voor hun directe leefomgeving (artikel 1.11);
  • het verbod op het uitzetten van dieren of hun eieren in de vrije natuur (artikel 3.34);
  • een bevoegdheid voor provincies om (categorieën) personen opdracht te geven om de populaties van aangewezen diersoorten te beperken (artikel 3.18).

Het algemene verbod op dierenmishandeling uit de Wet dieren (artikel 2.1) is ook van toepassing op uitheemse diersoorten.

De huiskraai staat op de Europese lijst van zorgwekkende invasieve uitheemse soorten die is vastgesteld op grond van EU verordening 1143/2014 betreffende de preventie en beheersing van de introductie en verspreiding van invasieve uitheemse soorten. Deze verordening bevat diverse ge- en verboden ten aanzien van de soorten op de Europese lijst, zoals een import- en handelsverbod, maar ook een bezit- en fokverbod. Onder de Wet natuurbescherming zijn de provincies verantwoordelijk voor het zo veel mogelijk reduceren van de populaties van door de Minister van Economische Zaken aangewezen invasieve exoten (artikel 3.19).