Slangenarend / Maurice van de Waarsenburg Fotogalerij Alle berichten

Door Chris van der Heijden
Birdingplaces.eu

Vogels kijken als ‘God in Frankrijk’

Geplaatst op 22 juni 2023

Frankrijk is een van de meest populaire zomervakantiebestemmingen voor Nederlanders. Maar waar moet je in Frankrijk in de zomer naar toe om vogels te kijken? Op de site Birdingplaces.eu staat een top-100 met aantrekkelijke Franse vogelgebieden. We tippen er 6 waar het ook in de zomer goed vogels kijken is.

Camargue- Etang de Scamandre

De Camargue is een van de meest vogelrijke streken van Frankrijk. Het ligt ten zuiden van Nîmes aan de Middellandse Zee en heeft talloze mooie vogelplekken. In hartje zomer kun je hier altijd wel flamingo’s of andere bijzondere vogels waarnemen.

Een van de leukste vogelkijkplekken in de Camargue is het Etang de Scamandre. In de rietlanden ten zuiden van het meer kun je onder meer de prachtige purperkoet zien. Maar bijvoorbeeld ook kwak, steltkluut, zwarte ibis, purperreiger en grote karekiet. Hier staan andere leuke vogelgebieden in de Camargue

Steltkluut / Sacha Bijkerk - Fotogalerij Steltkluut / Sacha Bijkerk Fotogalerij Steltkluut / Sacha Bijkerk - Fotogalerij

Réserve Ornithologique du Teich

50 kilometer ten zuidwesten van Bordeaux ligt aan het Bassin d'Arcachon een vogelrijke wetland van 120 hectare. De kwelders, lagunes en andere ondiepe en brakke leefgebieden trekken veel vogels aan. Er zijn al meer dan 300 verschillende vogelsoorten waargenomen. Dat er veel vogels worden gezien, kan ook bijna niet anders met de recordhoeveelheid vogelkijkhutten van het Réserve Ornithologique du Teich. Het zijn er meer dan 20!

Ook tijdens de vogelluwe zomerperiode is er hier altijd wat te zien. Van lepelaar tot wulp en van zilverplevier tot kluut. Je bent zeker 3 tot 4 uur zoet met de rondwandeling van 6 km langs de vogelkijkhutten. Entreeprijs: € 9,80.

Vautours du Verdon

Op de kliffen van de Gorges du Verdon rond het dorp Rougon kun je het hele jaar door verschillende soorten gieren zien. Er zweven vale gieren (veruit de hoogste aantallen), maar ook monniksgieren en aasgieren langs. Soms spectaculair dichtbij. Ook kans op leuke bijvangsten als Provençaalse grasmus, raaf, grijze gors en slangenarend. Heel soms komt er ook een lammergier voorbij zweven.

Zwarte Ibis / Jelle de Jong Zwarte Ibis / Jelle de Jong Zwarte Ibis / Jelle de Jong

Réserve Naturelle des Marais de Séné

Vogelrijke plek om vogels te kijken aan de westkust van Frankrijk. Réserve Naturelle des Marais de Séné heeft 10 kilometer aan paden en 8 vogelkijkhutten verdeeld over twee routes. Dit grootste moerasgebied aan de Golf van Morbihan beslaat 530 hectare en bestaat uit een mozaïek van slikken, moerassen, lagunes aan de kust en weilanden.

Gunstige omstandigheden voor vogels als kluut, steltkluut, visdief, tureluur, blauwborst en veldleeuwerik. Veel kustvogels maken hier een stop tijdens de vogeltrek, maar ook in de zomer kun je hier steltlopers en eenden zien. Ook roofvogels als bruine kiekendief, visarend en boomvalk.

La Brenne

Enorm merengebied van 40 km bij 30 km in het hart van Frankrijk met veel soorten zangvogels en watervogels. Dankzij de meer dan 2.000 meertjes, de beschermde status en diverse vogelkijkhutten is Regionaal Natuurpark La Brenne een van de beste Franse gebieden om vogels te kijken. Op en rond de meren kun je bijvoorbeeld vogels als porseleinhoen, witwangstern en geoorde fuut zien of horen.

Het landschap heeft behalve veel meren ook weilanden, heidevelden en bossen. Omdat het gebied vlak en uitgestrekt is, leent het zich uitstekend om met de fiets te verkennen.

Rosse franjepoot / Niels Aerts Fotogalerij Rosse franjepoot / Niels Aerts Fotogalerij Rosse franjepoot / Niels Aerts Fotogalerij

Parc du Marquenterre

Parc du Marquenterre is een topplek om vogels te kijken in het hart van het Nationaal Park Baie de Somme aan de kust in Noord-Frankrijk. Ongeacht het seizoen kun je hier duizenden vogels zien. Er zijn meer dan 300 soorten waargenomen. Soms worden zeldzaamheden als blonde ruiter, gestreepte strandloper of rosse franjepoot gezien. Je ziet vooral kustvogels, steltlopers en eenden, maar bijvoorbeeld ook roofvogels.

Er zijn drie wandelroutes (ca. 45 min, 75 min en 90 min) die je langs de dertien kijkhutten en platforms voeren. Entreeprijs: € 11,50

Birdingplaces.eu

Op www.birdingplaces.eu vind je alle mooie vogelgebieden in Frankrijk inclusief beschrijving, kaart en soortenlijst. Wil je de lijst met de 100 mooiste Franse vogelgebieden zien? Maak dan een gratis account aan en bekijk de Top-100 van mooiste vogelgebieden in Frankrijk.

Vogels herkennen

In de webshop van Vogelbescherming vind je alles voor en over vogels. Zoals een vogelgids om ze te herkennen. Bezoek onze winkel in Zeist of onze webshop voor een grote variatie aan de beste vogelgidsen.

Boeken in onze webshop